Recension av 12 Years a Slave

Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
7/1 2014
Recenserad av Tim Buckley
"
12 years a slave" är en film som kommer till oss med både starka skådespelarprestationer, ett viktigt tema och en mycket stabil regi. Men slutresultatet blir oavsett detta en aning för förutsägbart, något för tillrättalagt och lite för enkelt för att verkligen kunna få till den där filmiska knocken vi alla eftersträvar. För ett starkt tema eller ett hemskt innehåll betyder tyvärr inte per definition alls att filmskapandet och berättandet i sig är lika starkt.

Filmen handlar om det historiskt sett väldigt nyligen svunna tidevarven där Afrika var en förslavad kontinent under europeiska och amerikanska makter. I denna tid, år 1841, så får vi träffa vår huvudrollsinnehavare Solomon Northup, vars självbiografi denna film baserats på. Solomon är en fri man som kidnappas från sin familj och sitt hem under en resa till Washington. Härefter får vi sedan följa honom under sin kamp för att återfå sin frihet efter att ha slagits i bojor och ha sålts som slav under grymma förhållanden till ett blodigt bomullsplantage i Amerikas djupa söder.

Mitt enda problem med denna film är dock att gnistorna som hela tiden slås ut genom de goda skådespelarprestationernas gestaltning av de hemska händelserna, aldrig lyckas tända eld på den stubin som leder fram till känslornas krutdurk. Till hög grad så beror detta på att vi inte får någon riktig inledning till denna historia innan dess att Solomon blir förslavad. Och att vi som publik därmed alltså inte har fått lära känna vår huvudkaraktär innan dess att vi plötsligt förutsätts känna med honom när han går igenom sitt lidande som slav. Rent berättartekniskt så är detta ett stort problem då vi heller inte får lära känna honom som person medan han är slav. Dessutom så gör filmens titel och vetskapen av att den är baserad på en i efterhand författad självbiografi ovanpå detta att all tillstymmelse till spänning försvinner.

Men skådespelarprestationerna är som sagt lika starka som det filmiska hantverket är stabilt. Och dessutom så kan vi till detta lägga att innehållet är mycket viktigt för vår samtid att förstå. För i vår nuvarande tid så skulle vi om vi tillhört en afro-amerikansk familj idag kunna fråga våra föräldrar, eller våra mor- eller farföräldrar om tiden då man som svart amerikan inte fick vistas på till exempel samma restauranger som vita amerikaner. Om en tid där svarta amerikaner åkte längst bak i bussen och behandlades som hundar. Att bieffekterna av människohandeln som denna film gestaltar levt kvar hela vägen in i vår sociala nutid är viktigt att vara medveten om, vilket faktiskt ger filmen ett visst värde enbart genom sin skildring.

Det är som sagt synd bara, att vi inte har fått en film som är en hel timma längre i sin inledning. För tyvärr så är Solomons tragiska historia långt starkare skildrad än han själv som person är i denna film, vilket halverar empatin inför det utspelade. För all gestaltad tragik behöver sin känslomässiga motpol om berättandet till fullo ska kunna involvera och inte bara redogöra ett händelseförlopp.

Adam Hansson 1 har röstat
Mat1az 4 har röstat