Recension av Mulan

År: 1998
14/4 2004
Recenserad av Tindra
D
et här har blivit en stor favorit för mig, jag tycker att det är en underbar film och helt klart den bästa av Disney. Jag tänkte därför ta och berätta lite om den för er.

Filmen utspelar sig i Kina för länge, länge sedan...
Fa Mulan är en ung flicka som bor i en liten by på landet med sin mamma, pappa och farmor. Hon vill så gärna göra sina föräldrar stolta men hur hon än gör så lyckas hon aldrig riktigt smälta in i sin roll som ung kinesisk flicka. När hunnerna anfaller kina så klär hon ut sig till pojke och tar sin fars plats, för att rädda hans liv. Plötsligt står både hennes eget liv och hennes familjs goda rykte på spel...om de upptäcker henne blir hon dödad.
Visst är det en spännande början på en fashinerande saga?

Under soldatträningen växer Mulan, hon får för första gången i sitt liv verkligen växa både fysiskt och psykiskt. Hon anpassar sig till sitt liv som man. Och när de ger sig ut för att försvara kina är hon en av de modigaste soldaterna. Men i en strid såras hon och hennes hemlighet upptäcks, allt förändras. plötsligt är hon inte längre någonting värd, de vänder ryggen åt henne.

Det här är en saga som jag faktiskt tycker innehåller allt en saga bör innehålla: spännande, vackra okända miljöer, kampen mellan ont och gott, moralvärderingar,vänskap, kärlek, humor och mod! Och det är just den klassiska stilen med liten knorr som gör den så bra!

Filmen är baserad på en gammal kinesisk legend och den visar verkligen på ett stolt och magnifikt Kina. Kjesaren är värdig och vis och när Hunnernas ledare Shan Yu säger åt honom att buga svarar han med orden: "Hur mycket vinden än ylar så kan inte berget buga sig för den".
Och kina är framstår sannerligen som ett ståtligt berg.

Tindra 13 har röstat

av Tindra