Recension av 40 Year-Old Virgin

År: 2005
8/8 2006
Recenserad av The recensent
S
teve Carell spelar 40-åriga Andy Stitzer som jobbar på en teknikaffär liknande svenska Expert. Han lever ett trivsamt liv i sin mysiga lägenhet vilken är fylld med Star Wars-leksaker (många till och med i obruten förpackning!) och andra samlarprylar.

Han är en väldigt försiktig och artig kille vilket gör att han inte riktigt blivit polare med de andra kollegorna på jobbet. Detta ändras dock snart under en pokerkväll med grabbarna från jobbet. Leken "berätta din mest pinsamma sexupplevelse" körs snart igång. Andy försöker pinsamt nog bluffa sig igenom denna lek men blir ertappad av sina häpna jobbpolare. Vuxna Karln är oskuld! Snart vet alla på teknikbutiken Andys dilemma, och de är inte rädda att skämta om det framför Andy heller.

Jobbkollegorna tar på sig uppgiften att lösa Andys problem. Roliga kvällar med hyrda transvistiter och grabbkväll med "shotrace" tar snart vid. Vid sidan av allt detta så träffar Andy en jämnårig kvinna med 3 barn som han inleder en "vuxen" kärleksrelation med.

Nå hur är då denna film?

Filmen känns som ett halvlyckat möte mellan "Den där Mary" och någon Disney-film, för trots en hel del sköna situationer med rappa repliker så tappar filmen flytet då den samtidigt med pubertetsskämten ska skildra en allvarlig sida: Andys kärleksrelation med den jämnåriga kvinnan.

Denna relation ska tydligen inte skildras för allvarligt heller så att det blir ett drama av komedin och lyckas därigenom med bedriften att vara varken rörande på det känslomässiga planet eller rolig. Kärlekshistorien blir helt enkelt en transportsträcka mellan de sköna skämten i teknikbutiken med bland annat galna indier och en sextokig kvinnlig chef.

Så det finns guldkorn i filmen men den känns alldeles för lång och bitvis riktigt seg. Mest av allt blir jag störd av att man inte utnyttjar Steve Carells talanger på ett bättre sätt något som är verkligen synd då Steve Carell förmodligen är den bäste komikern just nu med en timing av guds nåde. Här får han göra en riktigt tråkig karaktär, han spelar en alldeles för normal kille.

Steve ska stå för det tragiska och det mänskliga, han ska spela människa med tydliga psykiska problem och hans "vänner" ska axla det roliga i filmen, vilket är synd. I en scen funkar detta dock, när Andy i filmen ska skryta om sina sexuella erövringar trots att han är oskuld. Mitt tips är att kolla in extramaterialet på dvd-skivan där Steve Carell sjunger en låt om du tvivlar på hans kvalitéer som komiker! (och sångare)

Så om du är riktigt lättroad och ska se en film med polarna där handlingen inte har en gnutta betydelse kanske du ska hyra denna!

The recensent 8 har röstat
agata 31 har röstat