Recension av Safe House

Regissör: Daniel Espinosa
Ã…r: 2012
Antal visningar (1977)    Forumdiskussion (0)
23/2 2012
Recenserad av Melvin Udall
M
att Weston (Ryan Reynolds) är en agent långt ner i CIA:s näringskedja. Sedan ett år är han placerad i Kapstaden som tillsynsman för det ”safe house” titeln anspelar på, ett ställe för CIA att förvara och förhöra omhändertagna personer på. Men det händer tydligen sällan i Kapstaden att någon omhändertas, och Matt börjar ruttna på att bara sitta och stirra in i väggen dagarna i ända. En dag får han lite mer än han bett om när ett team släpar in Tobin Frost (Denzel Washington), ökänd och efterlyst ex-agent. Efter en ödesdiger attack vill det sig inte bättre än att den oerfarne Matt tvingas på flykt genom staden tillsammans med en motvillig Frost, med den synnerligen tåliga och envisa lönnmördaren Vargas (Fares Fares) i hasorna. Samtidigt måste han undersöka vem som lejt Vargas och varför.

Det är sällan som actionfilmer av det här slaget har en särskilt eggande och tankeväckande handling, och där skiljer sig inte Safe House från mängden. Det är en tämligen förutsägbar konspirationshistoria som utspelar sig framför våra ögon. En agent i CIA-högkvarteret beskriver (gående med hemligstämplad mapp under armen) hur Frost var bäst på precis allt, ett riktigt geni, helt oöverträffad, tills han hoppade av och blev landsförrädare. Det antyds att Frost inte är den hänsynslöse mördare man letts till att tro att han är. Någon i toppen av CIA vill inte att sanningen ska fram. Kort sagt har vi sett och hört det förut.

Visst hade det varit kul med snygg action som också var smart, men ett av två är inte så illa. Filmens actionscener är många och variationsrika. Det är nära strid i korridorer såväl som jakt genom kåkstäder. Bildspråket, men snabba klipp och lätt skakig kamera, har regissör Espinosa behållit från Snabba Cash och det passar filmens höga tempo.

En annan behållning är Denzel Washington, som är pålitligt cool som i rollen som Frost. Bara hans sätt att le kan på samma gång vara lite retfullt och riktigt otäckt beroende på kontext. Det är en förlängning av karaktären från Training Day, en typ av roll Washington verkligen har kul med och gör bra. Ryan Reynolds har inte mycket att sätta emot där. Inte för att han inte kan, som Buried häromåret visade, utan för att karaktären Matt inte är skriven som mycket mer än en brygga mellan publiken och Frost. Det är lite av en missad chans eftersom upplägget, som i Heat och Collateral, kunnat utnyttjas bättre.

Sammanfattningsvis bjuder Safe House på sjysst action och en skön prestation från Denzel Washington. Men den hade kunnat bjuda på en mindre förutsägbar intrig och mer utmejslade bikaraktärer.

yajirobi 3 har röstat
Melvin Udall 3 har röstat