Recension av 1408

Ã…r: 2007
28/12 2007
Recenserad av jevlageek
E
n spännande trailer kryddar upp filmen, oavsett om den är bra eller dålig. Jag lockades av denna film då jag brukar tycka om genren; skräck blandat med lite fantasy.
Jag satte mig spänt i biostolen och upp på duken dyker John Cusack som författaren Mike Enslin, en författare som inte ens själv tror på det övernaturliga han skriver om (och som han har skrivit om ända sedan dotters död). Konsekvensen av detta blir att han inte är rädd för det, vilket leder till att han mot hotelldirektörens (Samuel L Jackson) vilja lyckas boka till sig rummet 1408 på Dolphin Hotel. Naiv som han är när det gäller detta skrattar han faran i ansiktet, tills det att han inser att ryktena om rummet kanske är sanna i alla fall. Att ingen någonsin har tagit sig ut från rummet och inte heller har överlevt mer än en timme i rummet.

Under tiden som eftertexterna rullade suckade jag av besvikelse och intalade mig själv att aldrig mer luras av en biotrailer (men det vet vi alla att det inte kommer hända). Mikael Håfström, som har regisserat filmen (och tidigare regisserat bland annat Ondskan och Vendetta) gör sitt första stora misstag då han lägger ner allt för mycket specialeffekter i scenerna. Handlingen är spännande som den är ändå.

John Cusack gör knappast en av sina största roller och jag är inte alls imponerad av hans skådespelarinsats. Jag tycker att man kan förvänta sig mer av honom då det finns filmer som bevis på att han kan så mycket mer.

En av de mycket få ljuspunkterna i filmen är den lilla stund som Samuel L Jackson gör sitt framträdande som hotelldirektör. Jag fängslades direkt av hans utmärkta skådespel, som tyvärr endast varade i några minuter.

Alla påstår sig bli så otroligt skrämda - filmen är ju trots allt en skräckis.
Jag satt absolut stilla i min biostol, fascinerad över hur ett geni som Mikael Håfström kan ha misslyckats så. Jag var även besviken på manuset (skrivet av Matt Greenberg och Scott Alexander) då det var så… tomt. Replikerna kändes så fantasilösa och döda, en del till och med helt onödiga.

Jag blev skrämd två gånger under filmens gång. Två gånger under en och en halv timmes skräckfilm. Jag kan även meddela att dessa två gånger inte var så speciellt fasansfulla. Scener där en människa eller ett föremål dyker upp oväntat är alltid något som får en att hoppa till.
En annan grej som kanske ska uppmärksammas är att jag skrattade. Jag skrattade åt de patetiska försöken till att försöka skrämma publiken.
För tro mig - de är verkligen skrattretande.

Jag hade verkligen velat ge filmen en tvåa, mestadels tack vare Samuel L Jacksons insats.
Men jag kände att det inte riktigt skulle stämma överens med vad jag verkligen tycker om filmen. Jag tycker att den är ett hån mot dagens skräckfilmer eller ja, alla skräckfilmer. Den borde snarare ligga under genren komedi än skräck och fantasy.

Elemental 0 har röstat
AddeColciago 2 har röstat