Recension av Black Swan

År: 2010
17/1 2011
Recenserad av henrik_a87
S
vansjön är en av de baletter som har blivit mest uppsatt någonsin. I Black Swan ska denna klassiska balett visas i en helt ny tappning i New York. Nina (Nathalie Portman) som är en av de bästa balettdansöserna söker rollen som svanprinsessan. Denna roll är naturligtvis väldigt eftertraktad. Men efter hårt arbete och mycket övning får hon till slut rollen. Detta kommer dock visa sig vara otroligt påfrestande både psykiskt och fysiskt.

Nina bor hemma med sin mamma och lever ett ganska strikt liv utan någon större spänning. Hennes mamma är väldigt mån om att hon ska må bra och försöker därför upprätthålla en ganska hård diciplin. Hon uppmuntrar henne till sofistikerad underhållning som baletten. Men ganska nyligen har det börjat en ny dansös vid namn Lily (Mila Kunis) som Nina blir kompis med. Hon å andra sidan lever ett väldigt fritt och lösaktigt liv och blir nästan en motpol till vad Nina är van vid. När Nina blir nyfiken på detta sätt att leva kommer det givetvis i konflikt med hennes gamla jag. Detta orosmoment riskerar att gå ut över hennes balettprestationer, något som skulle rasera allt för Nina. Ju längre tiden går verkar det som att Lily har blivit vän med Nina för att kunna försöka få huvudrollen själv.

Black Swan är en både en spännande och vacker film. Darren Aronofsky har här lyckats göra en balettfilm till en psykologisk thriller. Många faktorer spelar in för att den ska bli så spännande som den faktiskt är. En av de viktigaste ingredienserna i skräckgenren är musiken och det märks här. De välkända klassiska tonerna visar sig förvånande nog passa alldeles utmärkt. Det i kombination med hallucinationerna som byggs upp av det visuella bildar ett kaos som verkligen berör.

Nathalie Portman gör sin förmodligen bästa roll någonsin, framförallt i de delar av filmen där hon illustrerar obehag. Dessutom har filmen en vacker symbolik som jag inte tänker avslöja här. Black Swan är en fantastisk film som inte borde missas av någon.

blue velvet 17 har röstat
henrik_a87 23 har röstat