Recension av Dumma mej

Ã…r: 2010
27/9 2010
Recenserad av frienatic
P
yramiderna i Egypten har blivit stulna. Världssamhället är hyfsat upprörd men allra argast är Gru, självutnämnd superskurk som inte kan tåla att någon annan är mer ondskefull än han själv. Detta är upptakten till ett underhållande äventyr med något att skratta åt för hela familjen.

Dumma mejs manus blandar magkittlande slapstick, smart referenshumor, sockersöt gullighet och syrlig bitterhet i en historia som är smakfullt proppfull med finurliga infall. Visuellt imponerar filmen med sin variationsrik 3D, som ger oss både bilddjup och ”hjälp det kommer saker från skärmen”-effekter. Filmens lek med färger är så stimulerande för näthinnorna att man nästan känner sig som en av Jackson Pollocks målardukar som bombarderas av färgstänk av alla de tänkbara kulörterna.

De gröngöliga regissörerna Pierre Coffin och Chris Renaud har hittat rätt ton redan i sin första långfilm och det är kul att konstatera att fler än Pixar/Disney och Dreamworks kan göra stora spektakelanimationer som går hem hos både publik och kritiker. Sedan skadar det säkert inte att de två filmkreatörerna har ett stort filmbolag med massa pengar i ryggen och tillgång till en röstskådespelarensemble av världsklass ledd av den ständiga Emmyförloraren (han har varit nominerad för the Office fyra år i rad utan att vinna) Steve Carell som den härligt elaka Gru.

Just att vara elak med glimten i ögat brukar alltid gå hem hos den vuxnare delen av publiken. Den del som är mer intresserad av referenserna till populärkultur än den sirligt sentimentala handlingen som oftast tar över i andra hälften av moderna animerade filmer. Även Dumma mejs senare hälft dippar lite när vår skurk konventionellt förvandlas till (anti)hjälte och fräscha handlingsförvecklingar byts ut mot sedvanliga slutscener i dur.

Skillnaden mellan Dumma mej och sämre konkurrenter är att slutet inte förstör helheten. Filmen lyckas balansera rätt när den växlar från vuxenkul till barngulligt i takt med att Gru sakta men säkert faller för sina tre adoptivbarn (som han skaffat för att han behöver dem för att besegra sin nemesis Vector). Det finns en genuin värme inpräntad i förhållandet mellan olika karaktärer som gör att man sympatiserar med de flesta av filmens figurer, från ondsnälla Gru till ondonda Vector (spelad av Jason Segel i skönaste nördstil) och alla däremellan.

Man kan inte ens klaga på de små, gula och R2D2-inspirerade minionkaraktärerna, trots att de känns som gjorda för samarbeten med hamburgerkedjor (i form av Happy meal-leksaker), då de är så bedårande att man längtar tills ens barn eller systerbarn fyller år nästa gång så att man kan gå och köpa en gosedjursminion.

Jules4893 3 har röstat

Robin Hood
Familjen Jones
Iron Man 2
The Ghost Writer
Skrönor från de gyllene åren
Pippa Lees hemliga liv

Cannibals