Recension av Familjen Jones

Ã…r: 2009
8/8 2010
Recenserad av frienatic
F
amiljen Jones vill kritisera den skenande kapitalismens konsumtionssamhälle men lyckas bara delvis. Filmens skinande yta kombinerat med dess kompromissliknande, falskt ringande slutminut gör att den nästan lika mycket blir en hyllning av överkonsumtion, bilderna av lockande lyxvaror blir så potenta att de riskerar att få motsatt effekt på sin publik än den kritik avsedd från filmens regissör/manusförfattare.

Förstagångsregissören Derrick Borte har nog fått leva med att se sin vision komprometterad av intressen som inte är helt i linje med de egna. Inte sedan Garden State har de sista ögonblicken av en film känts så påklistrade som här, som om filmbolag och sponsorer sett en testvisning och beordrat en ändring av slutet.

Filmen innehåller annars både relevant och aktuell kritik visualiserad och formulerad på ett kompetent sätt. Konsekvenserna av den aggressiva, men dolda, marknadsföringen visas som brutala men motsägs av slutet och rädslan för att röra sig mot mörkare atmosfärer.

Alla medlemmar av den fejkade familjen Jones porträtteras bra av sina skådespelare, Demi Moore och underskattade David Duchovny är perfekta för sina roller. Karaktärerna är så pass intressanta att man gärna hade spenderat mer tid med dem och deras bakgrunder. Filmen känns överlag för kort och skulle passa bättre som en tv-serie producerad av till exempel HBO, premisserna förtjänar mer utforskning och bättre avslut än vad som ges i filmen.

Familjen Jones är ett försök till en subversiv Sex and the city som aldrig hittar tonen mellan sin mörka kritik och de grälla färgerna i visualiseringen av dekadent produktplacerings slutgiltiga lösning, att anställa människor som planteras, likt terroristceller, i olika köpstarka kommuner för att genom sin livsstil påverka och öka den redan överdrivna konsumtionen.

(Denna recension publicerades först på Geeloo.se/film)

frienatic 2 har röstat

Robin Hood
Familjen Jones
Iron Man 2
The Ghost Writer
Skrönor från de gyllene åren
Pippa Lees hemliga liv

Cannibals