Recension av B13 - 13th District

År: 2004
28/3 2007
Recenserad av Mat1az
J
ag tackar aldrig nej till en film som Luc Besson varit inblandad i, denna gång som manusförfattare tillsammans med Bibi Nasceri, som faktiskt själv spelar maffiabossen Taha Bemamud i filmen. Pierre Morel gör sin regissörsdebut och lyckas fånga den där typiska ”Besson-Känslan” relativt bra.

Filmen utspelar sig år 2010 i Paris, där den ökande kriminaliteten har fått staten att mura in de värsta kvarteren i olika distrikt. Distrikten är utan varken skolor, sjukhus eller polis och därför helt laglösa, styrda av maffialigor och knarkkungar. Vi får följa Leito (David Belle) som lever i det värsta distriktet av dem alla, Distrikt 13. Han lever ett fridfullt liv i utkanten och tillåter inte att knarklangare vistas där. Efter att ha förstört heroin värt tusentals euro tillhörande den högsta bossen Taha Bemamud, blir Leitos syster, Lola (Dany Verissomo), kidnappad av Tahas män. Leito försöker rädda henne men det hela slutar med att den korrupta polisen arresterar honom och Lola lämnas åt sitt öde hos Taha. Sex månader senare påträffas en kärnvapenbomb i distriktet och poliskaptenen Damien Tomaso (Cyril Raffelli) försöker övertala Leito att komma med och hjälpa honom desarmera bomben, samtidigt som han får chansen att rädda sin syster.

Öppningsscenen är riktigt bra och visar typisk Besson-Action med de rätta humorinslagen och sätter fart på adrenalinet. Man ser tydligt att den senaste Bond filmen (Casino Royale) inspirerats av filmens öppningsscen då vissa sekvenser är nästan exakt samma i öppningen till Bond.

Fotot i filmen är hyfsat med snygga specialeffekter och skådespeleriet är överlag helt okej, fast inget utöver det vanliga. Lola, som spelas av Dany Verissomo, påminner en hel del om Natalie Portmans karaktär Mathilda i Bessons mästerverk Leon. Det jag saknar i den här filmen är det där djupet som finns i till exempel Leon, nu känns det mest bara som en alltför simpel action rulle. Fast filmen håller ändå en okej nivå och flyter på bra. Det enda som stör mig är slutet och en scen som jag inte kan förstår varför man valde att ha med, det kändes så övernaturligt och dumt och fällde filmen enligt mig (ni kommer att förstå vad jag menar när ni ser den mot slutet).

Gillar man filmer av Luc Besson är detta ändå en film man måste se, för vanliga action-fantaster är den helt klart sevärd. Känns lite bittert att ge den en trea, men det är en mycket stark trea i alla fall.

Mat1az 6 har röstat

av Mat1az