Recension av Avengers: Age of Ultron

År: 2015
5/5 2015
Recenserad av Mat1az
M
arvel fortsätter sin superhjältekavalkad och bringar åter samman sina största hjältar. Iron Man, Captain America, Black Widow, Thor, Hulken och Hawkey måste återigen slå ihop sina krafter för att rädda världen från total undergång.

Denna gång tampas hjältarna med en artificiell intelligens kallad Ultron. Ultron skapades för att hjälpa The Avengers att skydda människorna på jorden. Men något gick otroligt snett. Nu är Ultron istället inställd på det motsatta – att förgöra allt och alla.

Avengers: Age of Ultron är den elfte filmen i Marvels växande superhjälteuniversum. Alla filmer sedan Iron Man (2008) har knutits ihop på ett eller annat sätt. Man bör ha sett i alla fall en del av dem för att hänga med i svängarna här. Och för den som verkligen vill förkovra sig så finns TV-serierna Agents of S.H.I.E.L.D. och Agent Carter.

Med sina 2 timmar och 21 minuter är filmen den hittills längsta i Marvels universum. Den tiden känns som bortblåst i filmens raska tempo. Men ibland blir det lite långrandigt med det till synes meningslösa slagsmålen. När näst intill odödliga superhjältar bankar skiter ur varandra finns det ingen direkt spänning i det. Men jag kan erkänna att det stundvis är rätt mäktigt och häftigt att se på.

Ultrons röst, levererad av James Spader, är kusligt bra och passar perfekt. Nykomlingarna Quicksilver och Scarlet Witch, spelade av Aaron Taylor-Johnsson och Elizabeth Olsen, är båda hyfsade. Personligen föredrar jag dock Evan Peters version av Quicksilver i X-Men: Days of Future Past.

Age of Ultron känns som en mer jordnära film jämfört med den förra. Det är mer känslor inblandade och tonen är klart mörkare. Torra oneliners kommer man dock inte undan. Men det känns i alla fall som att humorn mognat till sig lite. Man har även lyckats fördela fokus mellan karaktärerna på ett bra sätt, förra gången kändes det som att det bara var Iron Man som fick stå i rampljus.

Mat1az 4 har röstat
August Dellert 7 har röstat