Recension av Big Eyes

År: 2014
18/3 2015
Recenserad av Mat1az
U
nder början av 1960-talet slog konstnären Walter Keane igenom stort. Hans egendomliga porträtt av barn med oproportionerligt stora ögon spred sig över hela världen. Pengar rullade in. Det gick bra. Men Walter Keane hade inte målat några tavlor.

Hans fru Margaret var den verkliga konstnären bakom verken. Detta var dock Walter mycket angelägen om att ingen skulle få reda på. Han styrde Margaret med järnhand och höll henne i skymundan, allt för att han själv skulle få stå längst fram och ta åt sig av all ära.

Hela historien är nästan för absurd för att vara sann. Och kanske är det just den aspekten som fångat intresset hos Tim Burton. Han, som annars är näst intill synonym med skruvade komedier och gotiska filmer med bisarra inslag, har här valt en för honom aningen ovanlig berättelse.

Att Scott Alexander och Larry Karaszewski stått för manuset är självfallet en annan orsak till Burtons val. Trion har tidigare jobbat tillsammans med filmen Ed Wood (1994), biografin om skräpfilmsregissören med samma namn. Alexander och Karaszewski är för övrigt kända för sina manus till biografier som Man on The Moon (1999) och The People vs. Larrt Flynt (1996).

Skildringen av Margarets kamp i världen av lögner och män med makt är klart intressant. Men utförandet är aning för slätstruken för att det ska tända till ordentlig.

Amy Adams gör bra ifrån sig som den naiva Margaret Keane. Hon gör verkligen sitt bästa för att inte låta Christoph Waltz stjäla hela showen med sin energiska tolkning av humbugen Walter Keane. De båda kompletterar varandra bra. Jason Schwartzman och Krysten Ritter får varsin guldstjärna i kanten för sina mindre roller.

Big Eyes är ett klart kliv i ny riktning för Burton. Han lämnar bort många av de säregna dragen som så länge associerats med honom. Och det är på gott och ont. Det är roligt att se honom testa något nytt. Speciellt då han den senaste tiden tycks ha trampat ner sig i ett repetitivt träsk.

Filmen är klart bra och sevärd med en härlig ”feel good känsla” på slutet. Men det känns för lätt och enkel för att bli något utöver det vanliga.

Mat1az 1 har röstat
JonatanW 0 har röstat