Recension av Big Game

År: 2014
24/3 2015
Recenserad av Mat1az
T
errorister har skjutit ner Air Force One. Planet kraschlandar någonstans i norra Finlands skogar. USA:s president (Samuel L. Jackson) lämnas hjälplös i den lappländska vildmarken. Han hittas av Oskari (Onni Tommila), en ensam 13-årig jägare. Oskari blir presidentens räddning. Men med terroristerna lurande i skogen är de nu båda i livsfara.

Jalmari Helander börjar allt mer likna något av Finlands nya Renny Harlin (mannen bakom oldschool actionsprakare som Die Hard 2, Cliff Hanger och The Long Kiss Goodnight). Ledordet för dem båda är storskalig action. Med sin första film Rare Exports (2010) visade Helander hur man gör just detta med relativt små medel. Denna gång har han haft Finlands hittills största filmbudget till sitt förfogande (8,5 miljoner euro).

Mycket explosioner blir det för den summan. Och det är snyggt och proffsigt utfört. Något som däremot inte tycks ha varit tillräckligt snyggt i Helanders ögon är Lappland. Även om filmen säger sig utspelas där så är alla exteriörer filmade i tyska Alperna. Missvisande? Absolut. Men oerhört vackert att titta på är det.

De finska rollerna spelas i alla fall av äkta finnar. Bland dem är den tämligen färska Onni Tommila ett stabilt kort (känd sedan tidigare från Rare Exports). Han håller en bra nivå vid sidan av Samuel L. Jackson. De båda har ett bra samspel och fungerar bra ihop. Jacksons egna recept må vara välanvänt, med det är vattentätt och man får det man förväntar sig av honom.

Som snällast kan man beskriva det här som popcornunderhållning. Det är breda penseldrag, stereotyper och utnötta klichéer som serveras. Det är dumt, overkligt och storyn pressas vidare med knep som får TV-såpor att framstå som innovativa. Men trots allt detta blir det aldrig tråkigt att se på.

Personkemin mellan Tommila och Jackson, tillsammans med det rappa tempot, gör att filmen susar förbi på noll tid. Och lika snabbt har man tyvärr också glömt hela filmen. Helander vet helt klart hur man gör snygg och fartfylld action. Att berätta en intressant historia tycks det däremot vara svårare med.

Mat1az 0 har röstat

av Mat1az