Recension av Fast & Furious 7

År: 2015
7/4 2015
Recenserad av Mat1az
S
nabba superbilar, muskulösa hunkar och lättklädda kvinnor – de tre bärande pelarna i Fast & Furious serien som startade 2001. Nu 14 år senare kommer del sju i serien – den sista med Paul Walker som omkom i en bilolycka 2013.

Walker hade bara hunnit spela in hälften av sina scener till filmen innan han gick bort. Stuntmän, datoranimationer och Walkers två bröder har därför fått skarva i för att få filmen färdigställd. Och det är riktigt bra gjort. Man får verkligen koncentrera sig om man ska lyckas upptäcka när det inte är Walker man ser.

Filmen är ett farväl till Walker med buller och bång. Budgeten är den största hittills. Sinnesjuka stunts och gigantiska explosioner bränns av i en hissnande takt. Plattan hålls konstant i mattan. I den ena stunden kör gänget ut sina bilar ur ett flygplan flera tusen meter uppe i luften, för att i den andra hoppa mellan Dubais skyskrapor med en 3.4 miljoner dollars bil. Flygplansstuntet gjordes på riktigt!

Det är väldigt mycket som händer hela tiden. Men trots det så blir det lite tråkigt att se på i längden. Flera av actionscenerna saknar puls och spänning. Ofta är deras premiss även så otroligt dum att man har svårt att låta sig bli medryckt i det hela. Fightscenerna med Tony Jaa (Ong-bak) var i alla fall klart uppfriskande.

Syfte med filmen tycks inte vara att berätta en historia. All fokus är istället inriktad på att visas upp saker med snabba klipp och häftig musik. Handlingen är bara något sekundärt här. Något som ligger i bakgrunden. En ologisk och dålig ursäkt för att få visa upp exotiska bilar, kvinnostjärtar, vackra platser och Dwayne Johnsons groteskt stora biceps. Det är lite som att titta på en två timmar och 17 minuter lång musikvideo av någon skrytig hiphoppare. Mer är inte alltid bättre. Man blir proppmätt och illamående.

Filmens avslutning är trots allt en otroligt vacker avvinkning till Paul Walker, ett farväl som säkerligen kommer lägga en sten i halsgropen för alla som följt serien. Vila i frid Paul.

Mat1az 5 har röstat

av Mat1az