Recension av Interstellar

År: 2014
10/11 2014
Recenserad av Mat1az
I
nterstellar – ett rymdäventyr i gigantiska proportioner. Här böjs både tid och rum för att rädda mänskligheten i en hopplös framtid.

Matthew McConaughey spelar familjefadern Cooper, en före detta ingenjör som motvilligt sadlat om till bonde. Jordbruket har blivit viktigare än någonsin sedan mjöldagg utplånat mesta delen av basfödorna. Och ingenjörer kan inte föda människor.

Med jordens resurser snart förbrukade har en grupp forskare kommit till slutsatsen att vi inte längre kan stanna kvar här. Mänsklighetens sista hopp om överlevnad ligger bortom ett svart hål som nyligen uppenbarat sig. Under märkliga omständighet blir Cooper utvald i ett team som ska hitta en ny planet genom det svarta hålet. En ny planet där mänskligheten kan börja om från början. Men är Cooper beredd att lämna och kanske aldrig få återse sin familj?

Christopher Nolans senaste verk är en episk science fiction berättelse. Den har snappat upp de rätta ingredienserna från filmer så som Stanley Kubriks ”2001 - ett rymdäventyr”, Ridley Scots ”Alien” och Steven Spielbergs ”Närkontakt av Tredje Graden”.

Allt är dock inte bara science fiction. Kip Thorne, doktor inom teoretisk fysik, har varit inblandad i flera av filmens teorier och påståenden. Det svarta hålet i filmen har tom. förbryllat forskare då något så verklighetsenligt aldrig tidigare skådats.

McConaughey är fantastisk i sin roll som Cooper. Han backas upp bra av filmens robotar som till sättet påminner lite om en blandning av R2-D2 och C-3PO från Star Wars. Resten av rollbesättningen levererar även de i toppklass, vilket kanske inte är helt konstigt med tanke på att fem av dem är Oscarsvinnare.

Filmen har flera partier med total tystnad i rymden. Det är rätt fascinerande hur otroligt nervkittlande det kan vara med en knäpptyst explosion. Men när det väl är saker som låter så låter det ordentligt, ljudet i filmen är verkligen omskakande. Tillsammans med det vackra fotot blir det en otrolig upplevelse.

Interstellar lyckas verkligen imponera på alla plan då den tar oss med på ett rymdäventyr av sällan skådade proportioner. Är man det minsta intresserad av rymdfilmer får man inte missa denna. Den är fantastiskt otroligt jäkla bra.

Mat1az 9 har röstat
saggesaliv 4 har röstat