Recension av Mission: Impossible - Rogue Nation

År: 2015
4/8 2015
Recenserad av Mat1az
I
den femte delen i Mission: Impossible-serien tar Ethan Hunt (Tom Cruise) och hans team på sig ett av deras mest omöjliga uppdrag hittills – att förgöra den internationella brottsorganisationen The Syndicate.

Filmen öppnar starkt med årets mest omtalande stunt. Cruise hänger på utsidan av ett Airbus A400 flygplan medan det lyfter från marken. Det här gjorde han alltså på riktigt. Helt själv. Totalt åtta gånger. Förutom detta gör han även alla egna stunts under biljakten och den absolut hissnande motorcykelfärden – iförd hawaiiskjorta och jeans. Karln är totalt galen. Men det visste väl alla redan?

Mission: Impossible har känts lite som en andra klassens James Bond från USA. Men under operascenen i denna är det Ethan Hunt och kompani som visar var skåpet ska stå. Scenen levererar en tight och spännande ”Bond-anda” som Bond själv bara kan drömma om. Det är även här svenskan Rebecca Ferguson verkligen får visa vad hon går för, spelande den lömska Ilsa Faust.

Ferguson är riktigt bra och känns klar för den internationella marknaden. Andra kända svensken, Jens Hultén, är väl lite sådär som skurken Janik ”Bone Doctor” Vinter. Betydligt bättre är Sean Harris som ”huvudskurken” Solomon Lane.

Det som skiljer den här femte delen från de tidigare fyra filmerna är att den klart tydligare börjat tåga in på ett komedispår. Det är nästan så att man kunde kalla denna för en actionkomedi. Ibland blir det riktigt pajigt och humorn är inte direkt finurlig – mer något som hör hemma i en familjekomedi. Det känns ibland väldigt påtvingat. Speciellt då Simon Peggs karaktär Benji alltid måste försöka vara rolig.

Det filmen lever på är actionscenerna. Där emellan blir det rätt utdraget med mycket onödig utfyllnad, som tråkiga fighter. Med lite rappare tempo, aningen kortare speltid och mindre pajas humor så hade detta kunnat bli en riktig höjdare.

Mat1az 4 har röstat
Martin_Sj 1 har röstat