Recension av Bilar

År: 2006
23/7 2007
Recenserad av m86
P
ixar Animation Studios, det namnet får oss att tänka på levande leksaker, monster, myror, fiskar, superhjältar och nu ochså bilar. Medan Disneys 2D-animerade filmer tycks gå ner i graven så bestiger Pixars data-animerade (än så länge) nya bergstoppar. Det började med "Toy Story" 1995, och har än så länge i Sverige slutat med en av de bästa filmerna från 2006; "Bilar".

"Bilar" utspelar sig i en värld som våran egen, bara det att här lever endast bilar. Våran hjälte i filmen är en rallybil vid namn Blixten McQueen, en rookie som blivit ny stor stjärna på banan, har byggt upp sin image rejält. Han bryr sig bara om sig själv, är extremt självsäker och bryr sig bara om segerns sötma. Hans stora dröm är att få vinna Piston Cupen.

Men efter en rad händelser på vägen mot finalen hamnar han i Kylarköping, en liten stad mitt ute i den amerikanska öknen där tiden stått stilla och där bara ett fåtal bilar finns kvar för att vänta in besökare. McQueen råkar förstöra den lilla stadens huvudväg, och som straff måste han laga hela vägen, något som han i sin tur inte har tid med.

Första gången jag hörde talas om den här filmen, via en trailer som fanns på hemsidan Apple hösten 2004, blev jag en aning tveksam, men samtidigt så blev jag rätt förtjust i rallybilen Blixten McQueen och hans kompis Bärgan, en rostig, gammal truckbil. Med tanke på att filmen utspelar sig i en värld med endast bilar, tänkte jag; - "det här kommer kritikerna att få en hel del frågetecken av". Och så är det ju "passande" att göra en film om bilar, nu när allt snack om växthuseffekten och globala uppvärmningen flyger fram i media, från höger och vänster.

Nu när jag har sett den, så vill jag bara köra in huvudet i väggen, och jag lovar från och med nu att aldrig mer få såna här knäppa tankar i skallen, det förstör fantasins magi och tar bara barnasinnet ifrån en.

"Bilar" är, precis som Pixars tidigare verk, en snygg film på alla håll och kanter när det gäller animationen. Med grymma kameråkningar, snabba klipp, sköna karaktärer och vackra bakgrundsbilder känns det nästan lite som en spelfilm.
Storyn påminner lite om storyn i en typisk sportfilm, som till exempel "Days Of Thunder", eller Disneys egna "Mighty Ducks"-filmer. Manusförfattarna tycks ha haft en enda tanke när de skrev manuset; "det får INTE bli tråkigt". Och det har de lyckats med rejält. Man skrattar, man gråter och man gnider händerna av spänning, det blir helt enkelt aldrig tråkigt under de 2 timmar som filmen håller på.

När det gäller den svenska dubbningen, som oftast är ett stort problem i Disneys filmer, så kan jag redan nu säga att Pixars filmer har det stora undantaget. Det blir aldrig fånigt eller så, som det annars känns ofta i Disneys 2D-filmer. Orginalrösterna görs utav Hollywood-stjärnor som Owen Wilson, Bonnie Hunt och Paul Newman. De svenska rösterna görs utav bland annat Martin Stenmarck, Malin Berghagen och Mendez.

Precis som med "Monsters Inc.", "Hitta Nemo" och "Superhjältarna", så såg jag tyvärr inte heller denna film på bio, vilket jag i dagsläget drar skam över mig själv. När man ser en film på bio när den är ny, känns det som om man är med i denna films historia.

Men det här är inte Pixars bästa film, eftersom att den inte har samma berörhetsklass som "Hitta Nemo" hade. Men den är ändå en animationsfilm i toppklass, så jag kan därmed ge filmen en stor, härlig 5:a!

m86 7 har röstat
connya 6 har röstat