Recension av Björnbröder

Ã…r: 2003
2/9 2004
Recenserad av m86
O
m du älskar Disney-filmer, så kommer du att älska den här underbara filmen: Björnbröder

Handlingen berättas på enkelt och kort sätt:
Efter att har förlorat sina 2 bröder i en kamp mot en björn, så har Denahi beslutat sig för att hämnas på den björn som dödat hans bröder!! Men vad han inte vet är att hans yngste bror Kenai, fortfarande lever, men han har blivit förvandlad till en björn (vilket råkar vara samma björn som Denahi jagar) av Dom Stora Andarna!!

För att klara sig så får Kenai hjälp av en mycket pratsam men också väldigt smart björnunge vid namn Koda och filmens komiska duo (vilket är typiskt av Disney att ha i en långfilm), dom två älg-bröderna Rutt & Tuck!
För att Kenai ska bli människa igen så måste han ta sig till berget där "ljuset vidrör jorden", och den ända som vet vad stället ligger är Koda. Under resan stöter dom på många hinder samtidigt som Denahi (Kenais bror) är i hälarna på dom!!

Jag tycker att det här är den bästa Disney-filmen som hitills gjorts under det här milleniumet. En bra historia som utspelar sig efter istiden i Amerikas vildmarker.

Det förekommer spänning och humor som i alla Disney-filmer, men en sak som inte har förekommit sedan sucssén
"Lejonkungen" 1994, är faktiskt sorg!! Vilket detta leder till att det här är en rätt så rörande tecknad film, med fantastisk animation som förekom sist på 90-talet.
Människorna i filmen ser mänskliga ut, medans djuren ser lite mer karaktärs-fulla ut och om man tittar noga, så ser man att t.ex. både Kenai & Koda påminner om Simba i "Lejonkungen".

Det som verkligen lyfter upp filmen är såklart musiken (som är skriven av Oscars-belönta Phil Collins), och det har det alltid gjort i Disney-filmer!! Det här är en film som om typ 10 år kommer att ge en nostalgi tårar, precis som Lejonkungen gör idag för oss som var barn förr.
Vi har nog hittat 2000-talets svar på Lejonkungen: Björnbröder!

m86 12 har röstat

av m86