Recension av Dinosaurier

År: 2000
23/7 2006
Recenserad av m86
D
et tidiga 2000-talet har än så länge varit en ganska ljummen tid för Disney. Dem data-animerade filmerna har nu tagit mer plats på vita duken än vad Disneys klassiska tecknade filmer gjort, vilket kanske är en av anledningarna till varför Disney dels lägger ner sina animations-studior runt om i USA, och dels varför dem har beslutat sig för att lägga ner med klassisk, tecknad animation och lär nu använda endast data-animation (fruktansvärt tycker jag, som Disney-freak).

En av Disneys första data-animerade filmer (utan Pixars hjälp) var "Dinosaurier" från år 2000. Handlingen är enkel:
En dinosaurie vid namn Aladar (en Iguanodon om några dinosaurie-freaks undrar) separeras från sin egen art och kläcks och växer upp på en paradisö, fostrad av en grupp lemurer. När ett förödande meteoritregn förvandlar deras värld till ett kaos, flyr Aladar och lemurerna till fastlandet. Där slår de sig samman med en grupp dinosaurier som desperat letar efter ny säker plats att leva på och där de kan föda sina ungar.

Om det är nån som tycker att det här låter bekant, så är det kanske för att den föredetta Disney-animatören Don Bluth gjorde en liknande film (dock för dem yngre) kallad "Landet för längesedan" 1988.
På så sätt kan man säga att Disney har stulit idéén lite för att göra denna film, som förvisso är snyggare gjord. Här har man gjort data-animerade dinosaurier, och satt in dem i verkliga bakgrunder (som är filmade i spelfilm alltså).
Inte sedan "Vem satte dit Roger Rabbit?" från 1988 så har Disney gjort en spelfilm med animerade inslag, så det är ett kärt återseende inom animationsfilm som vi får uppleva här, kan man säga liksom!

Som alla andra filmer av Disney, så är även denna dubbad på svenska, dock med skådespelare som faktiskt kör med bra inlevelse! Fredrik Berling, Pernilla August, Ola Forssmed, Margaretha krook (i en av sina sista filmroller i livet) m.fl. står bakom dessa röster.

Filmen i sig är snyggt gjord, med fantastiska kameraåkningar, effekter och musiken (som påminner starkt om bakgrundsmusiken i Disneys "Lejonkungen" från 1994). Filmens stora brist är väl att den inte har någon form av karaktär direkt. Figurerna är inte så minnesvärda, dels för att dem ser för-verkliga ut och så är manuset lite halvdant. I manuset har det kokats ihop en hel del, humor, våld, kärlek, sorg, spänning och lite kalla kårar.

Ibland påminner den här filmen om en typisk katastrof-film i form av scince-fiction, fast det är djur, istället för människor, som kämpar om sin överlevnad. Vissa grejer påminner om sånt som vi redan har sett, men samtidigt så innehåller filmen det viktiga som krävs för att den ska gå hem hos mig; charm! En film som berättar om att vi måste samarbeta och om att man måste tro (detta är tydligen budskapet i "Landet för längesedan" också!).

Trots att den är lite utav ett plagiat på Bluths klassiker, så är den inte så dålig,men tro mig, den blir inte minnesvärd, och om ung. 10 år lär folk ha glömt filmen helt och hållet! Det blir en 4:a till "Dinosaurier", en film där manuset är lite plagierat! Vi har sett det, men det skadar som sagt inte att se det igen, fast i en ny version!

m86 6 har röstat

av m86