Recension av Sleepy Hollow

Regissör: Tim Burton
Ã…r: 1999
17/12 2004
Recenserad av m86
990 gjorde han "Edward Sciccorhands", 1994 gjorde han
"Ed Wood" och 1999 gjorde Tim Burton "Sleepy Hollow", baserad på Washington Irvings klassiska spök-berättlese.
Alla dessa tre filmer har något gemensamt, och det är att Johnny Depp har haft huvudrollerna i alla tre, och i
"Sleepy Hollow" så gör han ett av sina bästa skådespelar-insatser hittills.

"Sleepy Hollow" utspelar sig i slutet av 1700-talet, och
Johnny Depp spelar kriminalaren Ichabod Crane som reser från New York till den lilla byn Sleepy Hollow, efter att 3 mystiska mord har ägt rum där. Alla tre offren har blivit halshuggna, och skallarna är försvunna!! Ichabod får även veta om legenden om "den huvudlösa ryttaren", som från början var en galen krigare, som blev dödad av amerikanarna 20 år tidigare. Han blev av med huvudet, och begravdes ner med det. Men så försvann hans skalle, och sedan dess har hans kropp fått liv, och rider runt i mörka skogen på nätterna, och halshugger alla i sin väg, tills han hittar den äkta varan.

Ichabod får veta allt hos den rika familjen van Tassel, där han blir förälskad i familjens dotter Katrina (som spelas utav en mycket vacker Christina Ricci), och han får även veta fler hemligheter i den lilla spökliga byn, samtidigt som offren stiger och fler huvudlösa kroppar hittas i skogarna och i byn.

Det märks klart och tydligt att det här är en film som
Tim Burton ligger bakom! Det ser man på utseendet av scenografin, musiken och känslan utav fantasi som blir verklig. Det här är både en skräckfilm och lite, lite thriller också, och man känner spänningen i kroppen varje gång man ser den här filmen.

Danny Elfman har skrivit musiken och han har även gjort musiken i två av Burtons tidigare filmer: "Beetlejuice" från 1988 och "Edward Sciccorhands". Man kan faktiskt älska den här filmen, och sättet som sagan berättas i är helt enkelt otroligt! Effekterna är så snyggt gjorda, och och man kan t.o.m. må lite illa av alla huvuden som rullar under filmens gång, men det är ju en Burton-film så det är inte att undra på!!

Skådespelarna agerar som om allt vore verkligt, och det är även lite mer kända skådisar förutom Depp och Ricci som har småroller: Christopher Lee (Saruman i "Sagan om Ringen") i rollen som domare i en rättegång, Casper van Dien (huvudrollen i "Starship Troopers") i rollen som Katrinas pojkvän och Christopher Walken i rollen som den huvudlöse ryttaren.

En sevärd film som jag gärna hade velat sett på bio, bara det att när filmen kom ut, så var den bara tillåten från 15 år, jag var 13 år 1999 (typiskt eller hur?!). Spänning från högsta grad och bästa filmatiseringen på den här sagan hittills!! En 10 poängare, HÖGSTA betyg!!!

m86 5 har röstat

av m86