Recension av Vägen till El Dorado

År: 2000
14/7 2005
Recenserad av m86
D
reamworks Pictures har blivit det nya Dinsey inom tecknad film, kanske också för att en hel del före detta arbetare från Disney jobbar hos dem i dagens läge. Efter den dramatiska och musikaliska "Prinsen av Egypten" från 1998 så gjorde de en mer komisk och spännande film:
"Vägen till Eldorado" från 2000.

Filmen utspelar sig i början i Spanien på 1500-talet och huvudkaraktärerna är skojarna Miguel och Tulio.
De "vinner" en karta som leder till Eldorado (staden av guld) men dessvärre så blir de arresterade och hamnar på upptäcktsresanden Cortez flaggskepp. De lyckas förvisso rymma via en roddbåt men råkar dessvärre förlora all den stulna provianten och det enda som de har med sig är Cortezs lite dumma häst. Efter flera dagar så når de land, vilket för övrigt råkar vara Sydamerika, och jakten på Eldorado börjar. Efter flera dagars sökande så stöter de på en ung flicka som tydligen har stulit något och rätt som det är så kommer ett gäng mystiska vakter. Det visar sig att de kommer från just Eldorado och när Miguel och Tulio är framme så tror invånarna att de är de gudar som en gång skapade Eldorado och nu ska härska över staden.
Det i sin tur leder till en hel del problem för våra två små skojare!!

Den här filmen är ju fantastiskt animerad och manuset är ju strålande, lika så musiken och skådespeleriet. Dock tycker jag att, precis som i Tarzan, det känns som om datorn har tagit över det mesta i animationen vilket gör det hela ser lite smått konstigt. Musiken är för övrigt bl.a. skriven utav Elton John som gjorde musiken till "Lejonkungen" 1994.

En komsik film som verkligen underhåller publiken... Men dessvärre så lär den bli så bortglömd inom några år att det krävs att rota i videobutiken eller på nätet för att hitta den i framtiden!!! 4:a!!

Redwood 2 har röstat
m86 2 har röstat