Recension av Dark Blue

År: 2002
2/7 2005
Recenserad av billybob
U
pplägget till Dark Blue kan få vem som helst att dra på sig skyddshandskar och vässa klingan till motorsågen. Nerdekad tuff snut spelad av medelmåttan Kurt Russell får en partner med ett bättre samvete och tvingas slåss mot korrumperade överordnade.

Som regissör finner vi Ron Shelton som mest överöst oss med supersentimentala sportfilmer om baseball (Bull Durham, Drömmarnas Fält) och golf (Tin Cup), alltid med supertorrbollen Kevin Costner i huvudrollen. Lyckligtvis valde han bort honom till denna film då han ger sig in i den flerfaldigt filmade polisthrillergenren. Resultatet blir förvånande nog, med tanke på förutsättningarna, riktigt lyckat utan att för den skull vara särskilt originell.
Mycket beror nog på att den hårdkokte deckarförfattaren James Ellroy legat bakom förlagan, nämnde Ellroy låg ju också bakom en av 90-talets allra bästa filmer, L.A Konfidentiellt. Dark Blue når självklart inte upp till Serpico och Prince of the citys höga nivå och inte heller är den lika angelägen och överraskande som Narc, 2000-talets bästa polisfilm hittills.
Däremot ligger den strax under den nivå Copland och fjolårsaktuella Training Day uppvisade. Kurt Russell imponerar och gör troligtvis sitt livs mest minnesvärda insats, i varje fall är det hans bästa prestation på många år. Också Ving Rhames lyckas återupprätta sin status efter en hel del snedsteg. Nykomlingen Scott Speedman är mer än godkänd och veteranerna Lolita Davidovich och Brendan Gleeson gör sällan några klavertramp.
Manuset innehåller en väl vässad dialog, men hade kunnat trimmats ner något, det finns en del irriterande superklyschor som passerar revy. Största besvikelsen dock i en annars väl berättad historia är avslutningen som känns allt annat än bra. Även Rodney King-temat känns lite slarvigt hopkastat, fungerar mest som en outnyttjad kuliss till vad som pågår i handlingens centrum.
Med en mer intressant regissör än tidigare nämnda Ron Shelton hade nog slutprodukten kunnat bli en av genrens bättre, nu får den gott nöja sig med att placeras bland mittfåran.

billybob 0 har röstat

av billybob