Recension av Gangs of New York

År: 2002
2/7 2005
Recenserad av billybob
E
n episk berättelse som utspelar sig från 1846 och avslutas 1863 med de uppror som följde inkallelserna till det amerikanska inbördeskriget. Platsen är New York i de så kallade "five points" som ansågs vara den farligaste platsen i världen vid denna tidpunkt. Filmen fokuserar på konflikterna mellan de vita anglosaxiska invånarna och de nyanlända italienska immigranterna. En ung pojke beslutar sig för att hämnas sin fars död.

Martin Scorsese är en av få regissörer som oavbrutet levererat det ena mästerverket efter det andra i över tre decennier. Undantaget är förstås den totala besvikelsen Bringing out the Dead.

Gangs of New York är hans drömprojekt sedan lika många decennier tillbaka och trissar på så sätt givetvis upp förväntningarna. Resultatet av mödan och en miljard i budget är ett visuellt mästerverk där foto, scenografi, musik och klippning är av absolut högsta klass, som sig bör då Mr. Scorsese dragit i tyglarna. Man skulle kunna kalla Gangs of New York för en Vilda Östern film där man förlagt västernfilmens kännetecken i det minst lika farofyllda och vildsinta dåtida New York. Filmen utvecklas mot slutet också till en krönika om det amerikanska inbördeskrigets fotfäste och påverkan på The Big Apple, både direkt såväl som indirekt. Scorsese har belyst en intressant del av den amerikanska historien som säkerligen inte är särskilt bekant i vår nutid. Leo DiCaprio och Daniel Day-Lewis karaktärer m.fl. skulle kunna vara avlägsna förfäder till de gangstrar som DeNiro och Pesci gett oss i filmer som Maffiabröder och Casino. Man kan också ur en ren klassvinkel se Gangs of New York som en motpart till Scorseses Oskuldens Tid från 1993 då han behandlade samma tidsepok, fast då med tonvikten till fullo på den känslohämmade överklassen.

Filmens egentliga brister ligger i ett förutsägbart, och med Scorseses mått mätt, förvånansvärt klyschigt manus. Leonardo DiCaprio och Cameron Diaz känns lite felcastade även om de inte är direkt dåliga i sina respektive rolltolkningar.

Vid sidan av den fullkomligt briljante Daniel Day-Lewis bleknar de dock markant. Day-Lewis gör en enastående prestation som den hänsynslöse gängledaren och slaktaren Bill "The Butcher" Cutting. Han äger varje scen han intar och är både ruskig och karismatisk i rollen. En oförglömlig prestation som förtjänar att odödliggöras.
Ett uttryck filmen inte kommer att tillskrivas om 10 år, tyvärr.
Sevärd är den hur som helst.

billybob 6 har röstat
fredzilla 8 har röstat