Recension av Monster's Ball

År: 2001
9/7 2005
Recenserad av billybob
I
en liten stad i den amerikanska södern har Buck, Hank och Sonny Grotowski i tre generationer arbetat som fångvaktare på en anstalt för dödsdömda. Hank är chef för gruppen som utför avrättningarna. Sakta vävs Hanks liv alltmer ihop med Leticias, änkan till statens senast avrättade man.

Filmen inleds med en bild över den ena huvudrollsinnehavaren Billy Bob Thornton som ligger och sover. Förtexterna dyker upp som ur en dröm mellan roteringen på en takfläkt fram till att Billy Bob Thornton vaknar, går på toaletten och spyr!?
Denna inledande sekvens, mkt vackert fotograferad, skvallrar lite om att det man kommer att få se inte kommer att kunna genomskådas som svart eller vitt utan för att förstå de traumatiska händelser som följer (och som redan skett) måste man nog förse sig med en nyanserad blick.
Det här är en mycket ovanlig, svår, vacker, gotisk och förvånansvärt mänsklig skildring över några trasiga själar i den amerikanska södern. En film som belyser klasskildringar, kommunikationssvårigheter människor emellan, förnekelse, rasmotsättningar, omöjlig kärlek, självmord och dödsstraff m.m.

Tragedierna staplas på varandra men huvudkaraktärerna fortsätter ändå att hoppas och lever vidare med sin inneboende smärta och förhoppningen om att det ändå kan bli bättre trots att ljuset i tunneln ter sig väldigt avlägset. Osentimentalt drama som helt enkelt är en av de senaste årens absolut mest vitala filmer. Att det är en regidebut utav Marc Forster gör det hela ännu mer häpnadsväckande. Forster kan verkligen bli någon att räkna med framöver, och tillhör den skaran av nya unga regissörer som verkar vilja återupprätta den fina traditionen från den amerikanska personliga och konstnärliga filmens guldålder, nämligen perioden 1967 - 1980.

billybob 8 har röstat
valsinger 5 har röstat