Recension av Sunset Boulevard

Ã…r: 1950
8/7 2005
Recenserad av billybob
J
oe Gillis är en ung filmmanusförfattare med ekonomiska bekymmer. Av en slump träffar han den f.d. stumfilmsstjärnan Norma Desmond. Norma är övertygad om att hon fortfarande är dyrkad av sina fans och planerar sin comeback. Vad hon behöver är hjälp av en manusförfattare.

Enormt mångbottnad film som dels fungerar som satir över Hollywood OCH dessutom är en nostalgisk hyllning till stumfilmen och dess stjärnor. Regissören och manusförfattaren Billy Wilder hade en sällsynt förmåga att göra blockbusters men ändå behålla en stark konstnärlig integritet och originalitet. Många av hans alster skulle kunna beskrivas som antifilmer av olika slag. Stalag 17 är en antikrigsfilm, Ungkarlslyan är en fantastiskt underhållande och rörande romantisk komedi men egentligen en antiromantisk film (!?) i den mån att den helt vänder sig bort från Hollywoods traditionella ramar och utstakade mallar. Sunset Boulevard är slutligen en antihollywoodfilm som ger en obehaglig och mörk bild av svunna tider, ensamhet och som framför allt belyser kändisskapets allra värsta baksida. Gamla stumfilmsstjärnan Gloria Swanson spelar en gammal övervintrad stumfilmsstjärna som blivit galen och den legendariske stumfilmsregissören Erich Von Stroheim spelar hennes strikte och hitchcocklike butler. In i bilden kommer William Holdens utstötte manusförfattare utan begåvning. Dessa tre utgör ramen i berättelsen och att skådespelare och regissörer som Buster Keaton och Cecil B. De Mille dyker upp ger filmen en näst intill dokumentär ton med bitter eftersmak. Swansons och Von Stroheims karaktärer påminner skräckinjagande mycket om dem själva och förgyller historiens trovärdighet. Lägg till Wilders starka känsla för dialog och man får en mångtydig och tankeväckande satir klingandes i moll.

billybob 15 har röstat

av billybob