Recension av The Good Thief

År: 2002
3/7 2005
Recenserad av billybob
N
eil Jordans senaste är en remake av Jean-Pierre Melvilles "Bob Le Flambeur" från 60-talet. Den första frågan man bör ställa sig är givetvis, varför en remake?

Thomas Crown Affair som gjordes i ny version för några år sedan med Pierce Brosnan gjorde ju inte många glada. Och snart släpps en ny version av The Italian Job med bl.a. Edward Norton och Charlize Theron som inte rosats särskilt generöst i utländsk press. The Good Thief påminner ganska mycket om Thomas Crown Affair även om Nick Noltes tjuv är en skitigare typ som gärna injicerar heroin och kedjeröker, till skillnad från Brosnans välkammade mr Clean.

Många paralleller kan också dras till kändisspäckade The Score. Båda filmerna handlar om gentlemän som bestämt sig för att sluta men luras in i en sista stöt... gissa hur det går. Rent tekniskt är filmen imponerande, med häftig klippning och vackert foto av Chris Menges som projicerar ljussken över nattliga miljöer i Nice och Monte Carlo. Musiken med bl.a. Bono och Leonard Cohen är stämningsfylld men ibland lite tvångsmässig då tempot börjar halta. Nick Nolte är trovärdig och bra i sin roll och här finns också en kul cameo av Ralph Fiennes, som alltid är sevärd. Nackdelen är att storyn aldrig är särskilt engagerande eller det minsta spännande. Filmen rider för säkert på klyschor, seg dialog och plågsam förutsägbarhet. Man hade hoppats att en erfaren filmräv som Neil Jordan haft vett att inte underskatta sin publik på detta övertydliga sätt. Slutbetyget blir ett Nja, filmen är helt enkelt lite feg. Lagom är ett passande uttryck.

billybob 2 har röstat

av billybob