Recension av The Kid Stays in the Picture

Ã…r: 2002
3/7 2005
Recenserad av billybob
E
n engagerande och oupphörligen intressant dokumentär som är baserad på demonproducenten Robert "Bob" Evans självbiografi. Dokumentären är berättad genom både arkivfoton, tidningsurklipp, filmmusik och filmklipp från Evans filmer och med traditionell 35 mm film som exteriör utfyllnad till Evans grova Whiskeyröst som utgör en personlig voice-over. Om man är extra förtjust i den amerikanska subjektivismen, också kallad New Hollywood (vilket jag är!) så blir njutningen ännu starkare då vi bjuds på insidestorys och anekdoter som aldrig framförts tidigare, och detta av den man som var med och startade hela epoken i slutet av 60-talet. Robert Evans var och är fortfarande (om än i mindre offentligt ljus) en "larger than life"-karaktär som med charm, ett stort ego, enorm talang, framåtanda, envishet och en stor portion tur gick från att vara en enkel (men framgångsrik) businessman, till glamourös (men talanglös) skådespelare till filmbolagschef för Paramount, till framgångsrik "oberoende" producent för att slutligen falla in i förnedring i form av knark- och mordskandaler, utstötthet, fattigdom etc.

Trots att här inte finns några skådespelare, inga nyinspelade intervjuer utan endast en subjektiv synvinkel blir dokumentären nästan som en fiktiv spelfilm, mycket tack vare den fantastiska berättartekniken regissörerna använder sig av men också tack vare Evans egen säregna förmåga att fängsla med sin charm, torra humor och ärliga självinsikt med bitter eftersmak. Säkerligen är dokumentären rejält tillspetsad, vilket framkommer redan i förtexterna då ett Evanscitat upplyser om att det finns tre versioner av varje berättelse: "Your story, my story and the truth. And no one is lying. Each shared memory serves each differently". Så sant som det sägs, hur som helst så är hans rannsakande berättelse en viktig del filmhistoria och framförallt utan de sentimentala fällor som självbiografiska berättelser av den här typen alltför ofta innehåller.

Dessutom har regissörerna som en liten intressant motpart till det subjektiva lagt in en Evans-parodi i slutet, briljant utförd av Dustin Hoffman under inspelningen av Maratonmannen, som visar upp en mumlande, neurotisk och nervös figur som kontrast till den ibland självförhärligande bilden producenten själv målar upp.

Fascinerande rakt igenom.

billybob 5 har röstat