Som besökare på Filmtipset samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
 
Betyg idag: 538 Besökare idag: 4 299
annons
annons
Laddar...

Recension av The Others

Regissör: Alejandro Amenábar
År: 2001
Till filminfo
Betygsätt:
Antal visningar (5120)    Forumdiskussion (0)
9/7 2005
Recenserad av billybob
A
lejandro Amenabar lyckas med denna psykologiska thriller skapa en originell modern spökhistoria med anor ur "old school horror-berättande".

Året är 1945. En kvinna lever i ett stort hus tillsammans med sina barn som är överkänsliga mot ljus. Det innebär dödliga konsekvenser om de utsätts för ljus. En dag har tjänstefolket försvunnit och hon annonserar efter ny personal...

Mest imponerad blev jag av Amenabars osvikliga förmåga att använda sig av en skickligt uppbyggd mis-en-scene. Nästan hela filmen utspelas inne i en gammal herrgård där en ensamstående mor (Nicole Kidman) försöker uppfostra och se efter sina två barn. Men något står inte rätt till med tillvaron i huset. Både den interiöra och exteriöra miljön är väl begränsad och används maximalt för att bygga upp rätt stämning och ge en isolerad, lätt klaustrofobisk känsla.
Det hela är mkt gastkramande (yes, där fick jag med det ordet i sitt rätta sammanhang) och "goosebump"-framkallande.

Genom begränsat bildutsnitt (som framför allt framhäver det okända: mörkret i rummet), kornigt foto, och sparsmakat med färger skapar Amenabar en suggestiv stämning med en närmast sakral underton. Den religiösa delen (starkt ifrågasättande) och filosofiska närvaron gör sig ofta påmind och den som söker en modern
skräckis med det senaste inom specialeffekter och makeup-teknik gör sig icke besvär.
Som yttre attribut använder sig Amenabar bl.a. av tjock dimma, ett väderförhållande som jag tycker kan vara mycket läskigt när det används på rätt sätt. (Ni som sett John Carpenters "klassiker" Dimman, The Fog, från 1980 vet vad jag åsyftar) I nutida skräckisar brukar man mest få se klena försök till "dimstämning" när man missbrukande plockar fram en trött rökmaskin för att uppnå önskad
effekt.

Detta verk är en psykologisk thriller gjord av en som kan sin filmhistoria och som behärskar personregi lika väl som den dramaturgiska biten och bildberättandets svårhanterliga konst.
Om Alejandro Amenabar fortsätter i samma stil utan allt för mycket grus i kameran kan han kanske en vacker dag (som denna) hyra parkeringsplats bredvid mer välkända genreöverskridande kollegor som Steven Soderbergh och Ang Lee.

Recensera denna film själv (endast medlemmar)
Fler recensioner
Länkar
av samma film
LHE 3 har röstat
billybob 10 har röstat
cineasten89 16 har röstat
anonym 7 har röstat
gargaemel 20 har röstat
RosaPantern 15 har röstat
FoQuz 6 har röstat
LittleNicky 7 har röstat
 
av billybob
We Were Soldiers
 42 har röstat
The Others
 10 har röstat
Monster's Ball
 8 har röstat
Sunset Boulevard
 14 har röstat
The Good Thief
 2 har röstat
The Kid Stays in the Picture
 5 har röstat
Bowling for Columbine
 12 har röstat
Gangs of New York
 6 har röstat
Dark Blue
 0 har röstat
xXx
 5 har röstat
 
Senaste recensioner
Olofs frostiga äventyr
2 har röstat
Slender Man
1 har röstat
Annie
0 har röstat
Mördaren - en helt vanlig person
1 har röstat
ReGOREgitated Sacrifice
3 har röstat
Unforgettable
1 har röstat
Love, Simon
1 har röstat
Evil Dead
0 har röstat
Den bästa sommaren
1 har röstat
Psycho II
0 har röstat
Spinal Tap
0 har röstat
Lilja 4-ever
0 har röstat
Den blomstertid nu kommer
3 har röstat
Mystic River
0 har röstat
Hobbit: En oväntad resa
2 har röstat
The Unsaid
0 har röstat
The Green Inferno
0 har röstat
Star Wars: The Last Jedi
3 har röstat
Ben Hur
0 har röstat
Lethal Invasion
0 har röstat
 
SESN AB © 2000-2017 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@sesn.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor