Recension av We Were Soldiers

9/7 2005
Recenserad av billybob
O
frivillig parodi!?

Det här är den sanna berättelsen om 400 amerikanska soldater som tidigt under Vietnamkriget finner sig helt omringade av tvåtusen nordvietnamesiska soldater i dalen La Drang. Slaget vid La Drang var det första större slaget i det eskalerande Vietnamkriget.

Ofattbart usel vietnamfilm som enligt omslaget är den första äkta och riktiga skildringen av det nämnda vansinneskriget. Varför? Jo, en överstelöjtnant som befann sig i stridens hetta har med sina memoarer ifrån kriget lagt grund till denna skildring. Utifrån detta har regissören och manusförfattaren Randall Wallace åstadkommit en av senare års absolut största kalkoner. Hans handlag med såväl skådespeleriet som bildkomposition lider total brist på fantasi och omdöme.
Dialogen utgörs av repliker som "I can't forgive myself for not dying with my boys out there" och "Lord, please hear our prayers and deny those of our hednic enemies" och så vidare... Huvudkaraktären (spelad av Mel Gibson) är den kompletta amerikanske soldaten personifierad och tillika också den perfekta familjefadern.

Hela historien är en romantisk pojkboksskildring (rena krigshyllningen) där fiendeporträttet bokstavligen är på skyltdocksnivå. Ibland undrar jag om inte parodigänget bröderna "Scary Movie"-Wayans har haft en tumme med i spelet.

Om ni vill se bra vietnamfilmer ska ni leta upp Kubricks "Full Metal Jacket" och Francis Coppolas mästerverk "Apocalypse Now".

Undvik i alla fall denna fadäs.

billybob 42 har röstat
steffoo 11 har röstat