Recension av xXx

År: 2002
2/7 2005
Recenserad av billybob
"
Triple X" är en idrottsman med extrema sporter som specialitet. Hans kunskaper leder en regeringsagent till att anlita honom för ett uppdrag. Han ska infiltrera ett ryskt gangstersyndikat, lett av den mystiske Yorgi...

Om man skulle korsa programutbudet på Extreme Channel med James Bond skulle man vara nära en sammanfattning på vad xXx har att erbjuda. Vin Diesels slackersnowboardingsuperagent Xander Cage saknar dock helt humor (Bonds ironi), timing och i detta fall faktiskt brist på skådespelartalang, något som Pierce Brosnan i alla fall besitter en aning. Handlingen är urfånig, dialogen ofattbart usel och de övriga skådespelarna presterar på en nivå som skulle kunna göra självaste Van Damme till Oscarskandidat. Samuel L. Jackson som ärrad gammal motsvarighet till Bonds M skrev med största sannolikhet på ett undergångskontrakt i och med denna. Actionscenerna är dock av högsta klass och tempot i filmen kan man inte klaga på även om jag tröttnat fullständigt på den hypade FastMotion MTV-klippningen som genomsyrar 90% av filmerna i genren. Regissören Rob Cohen och Vin Diesel imponerade redan i förra försöket "The fast and the furious" med stor dumdristighet och nästa försök som är en uppföljare med det fantastiskt uppfinningsrika namnet "2 fast 2 furious" kan knappast bjuda på MINDRE intelligens. OCH som om inte detta vore nog är det oxå upplagt för en fortsättning på "xXx". Förslag till titel "Extreme xXx"

billybob 5 har röstat
valsinger 17 har röstat