Recension av 187

Regissör: Kevin Reynolds
År: 1997
Antal visningar (2029)    Forumdiskussion (0)
31/10 2003
Recenserad av MfAP
S
amuel L. Jackson spelar läraren som näst intill blir bragd om livet av en missanpassad elev i ett problemområde. Något år senare dyker han rehabiliterad upp som vikarien som varken fruktar någon eller något.

Det finns en uppsjö av filmer som skildrar heroiska lärare. De har nästan blivit en egen genre, med ingredienser som bara måste finnas med - den nya läraren och eleverna som plötsligt blir inspirerade. "187" innehåller några av dessa klichéer, men bryter samtidigt mot andra - något som genren förmodligen mår bra av. Lärarscenariet tycks dessutom vara en ganska godtycklig skådeplats för ett allvarligare tema om det mänskliga psyket, och det som börjar som någonting bekant och förutsägbart utvecklas till någonting annat.

"187" är ingen övermåttligt djup film, och kanske stannar den inte kvar så länge i medvetandet. Men man kan inte förneka att den är skickligt gjord. Framför allt den blågrå, mörka ljussättningen bidrar till stämningen, liksom foto och klippning som skänker en kuslig närhet. Även filmmusiken är mycket väl vald. Filmen är definitivt värd sina 119 minuter.

MfAP 6 har röstat

av MfAP