Recension av Dödlig puls

År: 1990
12/12 2004
Recenserad av joker
I
nte ofta man blir så berörd av en film som här. Det här är riktig psykologisk-skräck utöver det vanliga. Den framkallade många olika känslor, råa känslor. Filmen griper verkligen tag i en och har makten och styr tittaren in i filmen. Det är svårt att inte ge filmen uppmärksamhet även om jag faktiskt hade viljan att stänga av stundtals. Fick mig att känna riktigt grovt obehag. Surrealistisk är vad filmen är, den framkallar känslor, som därpå filmen hela tiden har kontrollen över, riktigt äckligt, må jag säga. Nåja, till handlingen.

Några medicinstuderande börjar experimentera med något oupptäckt och okänt, på deras fritid, nämligen livet efter döden. De tar död på varandra med professionell utrustning som dem har till gång till på skolan, sedan livar de upp varandra för att berätta om deras upplevelser i dött tillstånd. Det går bra till en början och ingen kan stoppa dem. Och det hela börjar som en lek men blir allt allvarligare när de pressar sig själva allt hårdare till att utföra längre och längre dödspauser. Inte nog med fysiska skador, experimentet visar sig också föra med sig, helt oförklarliga psykiska skador. Men det hade de inte minsta tanke på. Och de har ingen aning om vilka konsekvenser det kommer att föra med sig.

Det är ett ganska smart och intressant manus som innehåller ett ännu ganska okänt ämne, livet efter döden. Det måste vara djärvt att våga göra en sådan här film. Med tanke på hur missförstådd man kan bli som regissör eller manusskrivare. Här behandlar den ett mycket vågat ämne något undermedvetet och okänt, livet efter döden? Och man kan inte förvänta sig ett bättre svar på frågan än vad filmen ger.

Här får man verkligen känna och uppleva ett kanske riktigt efter-döden-liv. Att döden kanske inte är ett paradis med blommor och bin eller total slocknad. Döden kanske är grymt hemsk, kanske helt tvärtom vad livet är. Och hur jobbigt och tråkigt livet kan vara ibland så kanske döden är ännu värre, vem vet. Den var i alla fall riktigt ångestfylld och deprimerande och tåget som körde in i tunneln var inte samma tåg som när det kom ut.

Dåliga skådespelare gör aldrig ett bra manuskript till en bra film utan som här är skådespelet lysande vilket annars hade sänkt filmen rejält.

Förbered dig på en väldigt rå stämning när du sätter på filmen och känslorna som regnar ner på en är utav snö respektive regn. Man får känna obehag för att sedan snabbt växlas till att känna glädje och sorg, filmen leker väldigt mycket med ens känslor, sådan skräck gillar i alla fall jag. Skräck som man inte kan föreställa sig utan bara uppleva genom film.

joker 2 har röstat

av joker