Recension av 1900

Regissör: Bernardo Bertolucci
År: 1976
Antal visningar (2093)    Forumdiskussion (0)
1/8 2009
Recenserad av Soul Survivor
900 är en lång, episk, maffig totalupplevelse. Den visas då och då på TV, men jag har faktiskt aldrig orkat mig längre in i filmen än 30-40 minuter. Dels på grund av att den ofta börjat sändas sent på natten och dels på grund av att den oftast visas i riktigt risiga kopior med skräpigt ljud och oklar bild.

Nu finns hela femtimmarsversionen ute på fint restaurerad dubbel-DVD i plåtbox, så jag slog till och köpte den och satte mig ner redan vid klockan nio på kvällen för att avnjuta hela. Och filmen är verkligen en njutning för hjärta, hjärna och öga. Fantastiska bilder och åkningar skildrar årstidernas växlingar, sociala förhållanden och folkliv. Man märker att Bertolucci är en påläst, marxistisk historiematerialist, som använder filmen som medium för att skildra historien och klasskampens vågor dialektiskt och precist.

Han lyckas också fläta samman denna historialektion med personporträtt och relationer i några människors liv, även om det emellanåt sker en viss tvivelaktig blandning, t.ex. då De Niros karaktär byggts upp på ett sätt rent psykologiskt, men måste agera på ett sätt som går lite på tvärsen mot hans person för att illustrera något som kapitalismen i Italien just då gjorde.

Berättelsen tar sin början då två små gossebarn föds i en litet feodalt samhälle i Södra Italien. Genom deras uppväxt och upplevelser får vi sedan uppleva 45 år av italiensk historia, där nästan ingenting undgår Bertoluccis materialistiska analys. Klasskampen står hela tiden i centrum, men under de fem timmarna hinner Bertolucci på ett noggrannt, men emellanåt ganska schematiskt sätt få med hur allt från homosexualitet, droger och krig till kyrkan, kulturen, utbildningen och den tekniska utvecklingen spelat in i historien och den roll de haft i klasskampen. Ibland är dessa scener sublimt symbolladdade, som när arbetarklassen och kapitalet samarbetar i smutsigt kvinnoförtryck. Ibland är scenerna mindre subtila och påminner mer om något gammalt propagandamästerverk från Sovjet, men de scenerna har såklart sin egen charm.

Ibland kan parallellerna mellan kärlekshistorier och historiska skeenden kännas lite mallade och sökta, men i stort sett tecknar Bertolucci en trovärdig bild av första halvan av 1900-talet i Italien på ett visuellt intagande sätt, som troligen inspirerat många plattare, mer endimensionella epos från drömfabriken. Trots en del buskis och en ganska ytlig analys av sådant som homofobi och våld känns filmen i stort ändå som ett storverk.

-En nyttig lektion i rörelsen aktion-reaktion-motreaktion från feodalism, via rövarkapitalism och dess avkomma fascismen till ett hoppfullt, men kaotiskt tillstånd av fred och bräcklig parlamentarism. Dessutom har den humanistiska dimensioner och intressanta personporträtt. Det är inte många filmer som klarar sig undan med en stark fyra i betyg efter fem timmar av gigantiska ambitioner, men 1900 har åldrats väl och är fortfarande en film som det är nödvändigt att du ser!*

Soul Survivor 5 har röstat

av Soul Survivor