Recension av 1939

År: 1989
26/5 2007
Recenserad av joacim92
F
ilmen utspelar sig under det andra världskriget i en liten by i småland. Annika bor med sin mamma, pappa, farfar och bror i ett hus på en gård. En dag flyger några militärplan över deras gård, och en flock militärer börjar röra sig kring deras by och till och med frågar om de har ett hus åt dem. Annikas mamma svarar ja, och visar dem till ladan där de kan få hålla till. Annika blir förälskad i en av militärerna och går ut och dansar.
En dag bestämmer sig Annika för att åka till Stockholm för att hälsa på sin kusin där. Hon reser till Stockholm och träffar av en slump den vackra festmänniskan Berit, utanför en arbetsplats. Både Berit och Annika söker jobb på samma arbetsplats som servitriser, och de får jobbet.
Berit och Annika blir bästa vänner och roar sig i skuggan av kriget. Berit vill att de ska bo tillsammans, och Annika är till en början tveksam men sedan bestämmer hon sig för det. De får vara med om många övningar och får sitta i skyddsrum timme efter timme. På en fest träffar Annika en stilig man som hon blir tillsammans med, och Berit blir med barn, men vet inte vem pappan är. När Annika giftit sig med mannen så visar han sig vara en riktig idiot. Han förbjuder Annika att träffa Berit så de måste träffas i smyg. Problemet kommer när Berit får sitt barn och hon behöver Annikas hjälp ibland...

En film som borde ses som en svensk klassiker. Helena Bergström spelar väldigt bra mot Helene Egelund, och det gör filmen ännu bättre för att skådisarna passar att spela mot varandra. Historian är bra, och manuset lika så. Den är både spännande och lite tragisk. Mot slutet blir den allt bättre och bättre. Många kända svenska skådisar är med och det gör det lite roligt att titta. Filmen är ett måste för den är så bra gjord och väldigt bra filmad med fina vyer. Att bygga om Stockholm var nog det dyraste momentet i filmen. Måste bara ses!

tripphelorn 1 har röstat
joacim92 4 har röstat