Recension av Breaking News

År: 2004
5/11 2005
Recenserad av valsinger
F
ör att få sig en dos tok-action från Hong Kong brukar man oftast få beställa något från internet eller möjligen knalla ner till videobutiken. När Johnny Tos ”Breaking News” plötsligt dök upp på bio borde alla Hong Kong-fanatiker således ha blivit till sig i trasorna. Men jag är skeptisk.

Johnny To har sedan början av 80-talet hunnit regissera ett fyrtiotal filmer av varierande kvalitet. Själv har jag bara sett någon enstaka, men den allmänna uppfattningen verkar vara att ”Breaking News” placerar sig någonstans mitt emellan hans bästa och sämsta produktioner. Storyn involverar bland andra ett gäng bankrånare, en mördare, en medietränad kvinnlig polis och ett stort antal utfyllnadskaraktärer, vars enda syfte är att fungera som kanonmat eller komiska sidekicks.

Filmen börjar med en extremt lång kameraåkning som följer en uppgörelse mellan ett gäng poliser och en samling Bad Guys – en välkoreograferad och imponerande teknisk bedrift som dock känns aningen utstuderad (vi har liksom sett tricket förut). Medias rapportering av uppgörelsen resulterar i en negativ bild av poliskåren, varför polisinspektör Rebecca Fong (Kelly Chen) bestämmer sig för att fortsättningsvis filtrera/redigera informationen till teve och tidningarna.

Tanken är förmodligen att här ge någon sorts medie- eller samhällskritik, men detta blir också tämligen ointressant. Dels för att inte heller denna idé är särskilt ny (”Wag the Dog”, någon?) och dels för att det knappast längre är någon nyhet att makthavare i hög grad kan styra medieutbudet.

Största delen av filmen utspelas i ett hyreshus, där poliser, mördare, bankrånare och deras gisslan befinner sig genom en segdragen uppgörelse. Kulorna viner men förvånansvärt få träffar; varken poliserna eller brottslingarna tycks ha genomgått grundläggande vapenträning inför respektive uppdrag. Kanske kul att titta på om man är femton år men ordentligt långtråkigt för alla oss andra.

Ett annat stort problem med filmen är att ingen av karaktärerna är riktigt sympatisk. Måhända är detta ett medvetet val från regissörens sida i ett försök att skapa komplexa rollfigurer, men resultatet blir snarare att man som åskådare struntar fullständigt i vem som kommer att vinna. Det är ett stort misslyckande i en film av den här kalibern.

valsinger 1 har röstat

av valsinger