Recension av Cursed

År: 2005
8/12 2005
Recenserad av valsinger
E
fter framgångarna med Scream-trilogin har Wes Craven återigen slagit sig ihop med manusförfattaren Kevin Williamson för att koka ihop ännu en självreflexiv poprysare. I ”Cursed” spelar Christina Ricci och Jesse Eisenberg två syskon som smittas av en varulv, något som förändrar deras liv och skapar en hel del problem både för dem själva och för deras omgivning.

Filmen utspelar sig i Los Angeles, där Ellie (Ricci) och Jimmy (Eisenberg) bor ensamma i ett stort hus efter att deras föräldrar har omkommit. Ellie jobbar som produktionsassistent på en teveshow och Jimmy går i High School. Efter att syskonen i samband med en trafikolycka blir rivna/bitna av något som Jimmy misstänker kan vara en varulv, börjar de successivt förändras. Bland annat skärps deras sinnen, Ellie dras till lukten av blod och Jimmy – som tidigare varit något av en hackkyckling i skolan – får plötsligt oanad styrka och ökat självförtroende.

När de förstår vad som håller på att hända inser de att de måste försöka häva förbannelsen, och en sökning på internet (!) ger vid handen att det enda sättet tycks vara att förgöra den eller det som smittat dem. Osannolikt? Självklart, men det måste man naturligtvis acceptera i en film av det här slaget.

Vad som är desto svårare att gå med på är själva monsterdesignen och Cravens oförmåga att lägga band på sig när det gäller hur mycket av varulvarna vi får se (och hur ofta). ”Less is more” är sällan mera sant än i monstergenren, och såvida man inte har en enorm specialeffektsbudget – alternativt lyckas hitta en riktig varulv – så är det oftast en bra idé att lämna betydligt mera åt åskådarnas fantasi än vad man gör här.

Det är inget fel på grundstoryn och visst finns här en och annan rolig twist och flera Scream-doftande populärkulturella referenser. Men i takt med att de halvtaffligt datoranimerade pälsdjuren och vargdräkterna blir allt mer frekventa tappar filmen både i spänning och engagemang. Det blir helt enkelt svårt att ta det hela på allvar, men det kanske inte heller är meningen? (Ibland är det lite oklart hur skojfrisk Craven egentligen är och detta resulterar i flera scener som blir svåra att förhålla sig till.)

Cursed börjar lovande men håller inte i längden, och efteråt känner man sig osäker på om man just har bevittnat en smådålig skräckfilm eller en sömnigt postmodern rysarkomedi. Och oavsett vilket är det svårt att känna sig helt nöjd.

valsinger 6 har röstat

av valsinger