Recension av Kung Fu Hustle

Ã…r: 2004
10/11 2005
Recenserad av valsinger
E
fter framgångarna med ”Shaolin Soccer” har Hong Kong-stjärnan Stephen Chow blivit en rejäl publikdragare även utanför Asien. I sin nya film ”Kung Fu Hustle” fortsätter han i samma stil som tidigare: Våldsam slapstick kombineras med osannolika Kung Fu-orgier och cartoonliknande datoranimationer i ett tempo som får Tom & Jerry att framstå som ett kammarspel.

När jag var tolv-tretton år gillade jag det mesta med Terence Hill och Bud Spencer. Handlingen i nästan samtliga av dessa italienska lågbudgetfilmer gick ut på samma sak: Hill & Spencer var någon sorts småkomiska ”Good Guys” som stötte på elakingar med slagsmål som följd. Hela filmerna var uppbyggda kring ett antal fighting-scener som alla utmynnade i att de goda vann och de onda fick lomma hem med svansen mellan benen.

Stephen Chow arbetar (liksom Jackie Chan) i en liknande humortradition, där brutalbuskis varvas med tillfredsställelsen i att se olika underdog-karaktärer ta revansch på sina översittare. Detta grundrecept spetsas sedan med mängder av kampsportskoreografi och datoranimationer vilket resulterar i en högoktanig actionsoppa som antingen kan uppfattas som oerhört underhållande eller extremt uttröttande, helt beroende på tycke och smak.

Handlingen i Kung Fu Hustle är enkel. Sing (Chow) är en misslyckad odåga som inget hellre vill än att bli medlem i det fruktade ”Yx-gänget”. Gänget kontrollerar hela staden sånär som på slumkvarteret ”Svinstian”, vars invånare av oklar anledning visar sig vara mästare på Kung Fu. Sing och hans kompis hamnar mitt emellan dessa båda grupper och snart är det smockornas glada tid.

Slutprodukten är en mycket våldsam film vars 15-årsgräns är motiverad samtidigt som den förmodligen stänger ute en stor del av den målgrupp som allra mest skulle uppskatta spektaklet. Eftersom humorn till stor del bygger på komiskt övervåld blir det också lite problematiskt när Chow varvar detta med ett antal ganska obehagliga scener som syftar till att demonstrera hur onda filmens skurkar faktiskt är. Dessutom har han mitt i alltihop slängt in en omåttligt smörig kärlekshistoria som känns tämligen malplacerad.

Men för vuxna med en fäbless för kampsport, tokaction och lättviktig komik bjuder filmen garanterat på en stunds fartfylld underhållning.

valsinger 8 har röstat

av valsinger