Recension av Land of the Dead

År: 2005
29/11 2005
Recenserad av valsinger
A
tt zombies inte dör så lätt vet väl de flesta vid det här laget. Men intresset för levande döda tycks heller inte vilja gå i graven. Efter filmer som ”28 dagar senare”, ”Resident Evil” och Zack Snyders nyinspelning av ”Dawn of the Dead” har det äntligen blivit dags för den köttätande zombiens fader, George A. Romero, att återvända till genren han en gång skapade.

”Land of the Dead” är den fjärde filmen i Romeros serie som tog sin början redan 1968 med den banbrytande ”Night of the Living Dead”. Rasism, främlingsfientlighet och det kalla kriget var alla ämnen som låg och lurade i bakgrunden när Romero lyckades förkläda seriös samhällssatir i bloddrypande skräckfilmsmundering. Därefter följde ”Dawn of the Dead” (1978) med sina konsumtionskritiska gliringar, och ”Day of the Dead” (1985) vars mörka, post-apokalyptiska tema ställde ytterligare frågor kring själva mänsklighetens inneboende självdestruktivitet.

Det har gått 20 år sedan ”Day of the Dead”, men Romero tar vid ungefär där han slutade. De levande döda har tagit över världen och de få som fortfarande är vid sina sinnens fulla bruk har barrikaderat sig i mänsklighetens kanske sista utpost, resterna av en icke namngiven stad som påminner lite om Manhattan. Här råder fattigdom och allmän misär, men i den lyxinredda skyskrapan Fiddler’s Green sitter superkapitalisten Mr Kaufman (Dennis Hopper) och håvar in pengar från det fåtal människor som fortfarande har råd att bo och leva överdådigt i hans lilla fristad.

Filmens huvudperson är Riley (Simon Baker) som leder ett team av frilansande våghalsar, anställda av Kaufman. Deras jobb är att genomsöka områden utanför den säkra zonen i jakt på förnödenheter såsom mat, dryck och mediciner. Skälen till att gruppmedlemarna arbetar för Kaufman varierar. Riley, som naturligtvis är en av ”The Good Guys”, har för avsikt att lämna zonen (och resa till Kanadas vildmarker) så fort han tjänat ihop tillräckligt med pengar, medan andra (som Cholo, spelad av John Leguizamo) själva vill få tillträde till Fiddler’s Green.

Men i takt med att hotet utifrån ökar till följd av zombiernas tilltagande intelligens, förändras spelreglerna. Kaufman visar sig allt mer känslokall och ondsint, analogin till de sociala skillnaderna i det amerikanska samhället blir allt tydligare (första, andra och tredje klassens medborgare – zombien!) och parallellerna till Bush och ”11 september” går knappt att missa.

Trots vissa logiska luckor – varför behöver t ex Riley pengar utanför zonen? – och en del andra oklarheter i intrigen lyckas Romero än en gång kombinera blodig domedagsskräck med intressant samhälls- och nutidskritik. ”Land of the Dead” är på en gång underhållande, visuellt avancerad och tankeväckande, även om den på intet sätt kommer att tilltala alla målgrupper.

valsinger 17 har röstat
paycheck 15 har röstat