Recension av Mondovino

År: 2004
29/11 2005
Recenserad av valsinger
V
in är tydligen det nya på vita duken. Oscarvinnaren ”Sideways” (bästa manus efter förlaga) har nog fått en och annan att börja intressera sig för vinprovning och nu kommer dokumentären ”Mondovino” som ger en inblick i vinets väg från producent till konsument.

Jonathan Nossiters nya film är både intressant och lite spretig: Intressant eftersom den avslöjar några av de faktorer som avgör vilka viner som får störst uppmärksamhet. Spretig eftersom Nossiter inte riktigt vet vad han vill fokusera på. Filmen kastar åskådaren fram och tillbaka mellan Frankrike, Italien och USA, där vi får träffa såväl vinodlare som konsulter, kritiker och importörer. Det handlar om globalisering, medias makt och om hur det (som vanligt) är ekonomiska intressen som i slutändan styr merparten av utbudet.

Skillnaden mellan de små franska oberoende odlarna och de börsnoterade kaliforniska vinjättarna är slående. Nossiters budskap är att vinets själ håller på att gå förlorad genom marknadens krav på högre produktionstakt och ett minskat intresse för mångfald och ursprungsbeteckning. Om filmen ger verkligheten rättvisa tycks makten har hamnat i händerna på ett fåtal extremt inflytelserika konsulter och kritiker, vilkas rekommendationer styr merparten av världens vinproduktion.

Den amerikanske vinkritikern Robert Parker framställs till exempel som en visserligen sympatisk men samtidigt oproportionerligt betydelsefull person, vars recensioner får ett sådant genomslag att många vintillverkare anstränger sig för att skapa ”Parkerviner” – det vill säga drycker som specifikt utformats för att falla honom på läppen. Ett smått absurt resultat av medias inflytande kan tyckas.

Vad som stör helhetsintrycket är dessvärre både den taffliga filmningen, som ofta inte är mycket bättre än en vanlig semestervideo, och avsaknaden av en klar röd tråd. Nossiter, som själv är utbildad sommelier (dryckeskännare), är märkbart kunnig och intresserad av ämnet men lyckas inte alltid göra det lätt för den oinvigde att följa med i svängarna. Resultatet blir en splittrad film som på sina ställen känns slarvigt redigerad.

Dessutom är speltiden på 135 minuter i längsta laget. Den som redan innan har ett stort intresse av vinbranschen kanske inte klagar, men vi andra hade nog föredragit om filmen komprimerats ytterligare och givits en något tydligare infallsvinkel.

valsinger 2 har röstat

av valsinger