Betyg idag: 1 890 Besökare idag: 5 742

År: 2007
10/1 2008
Recenserad av wst
F
ransyskan Marion (Julie Delpy) och amerikanen Jack (Adam Goldberg) mellanlandar i Frankrike under två dagar efter att ha varit på genomresa och semester i Europa. Deras förhållande ställs på prov när Jack får träffa Marion's franska vänner och bekanta.

Det här är Julie Delpys debuttfilm som regissör och manusförfattarina och hon gör det på ett extraordinärt sätt. Hon måste ha snappat upp en hel del från alla filmer som hon har medverkat i. Personligen ser jag liknelser från "Bara en dag" och "Bara en natt", som hon har skådespelat i, om man jämför dialogerna, men ändå så känns det helt annorlunda.

Jag verkligen älskar dialogerna under hela filmen. Allt mellan himmel och jord, från sex till kulturkrockar och politik mellan USA och Frankrike. Man kan inte annat än dra på smilbanden ett flertal gånger under filmens gång.

Personkemin mellan Delpy och Goldberg är magisk och de passar varandra utomordentligt! De spelar fantastiskt bra. Fotot är något jag gillar och man bjuds på en del saker som inte är orginellt efter dagens datum, men som man annars inte ser ofta. Fotot ger en även trohetskänsla.

För att vara den här genren så måste jag säga att slutet inte alls är likadant som man är van med vilket är ett stort plus.

Den här filmen är verkligen bra och väldigt underhållande. Betyget blir det näst högsta, en fyra! Rekommenderar den starkt om ni gillar relations- och dialogfilmer.

wst 13 har röstat

av wst
Greenberg
Brev från en okänd kvinna
In the City of Sylvia

Split
Låt den rätte komma in
House on the Hill
Dennis firar jul
Tomtetass och jakten på julen
Skräcken i svarta lagunen
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me