Recension av 200-årsmannen

Regissör: Chris Columbus
År: 1999
18/5 2004
Recenserad av cineasten89
00-årsmannen - som titel är ganska unikt, men det är faktiskt vad det handlar om i filmen. Tyvärr visar titeln vad som kommer att hända på slutet.

Robin Williams spelar en robot, Andrew, som säljs till en familj, men han är inte som andra robotar - han vill vara en verklig människa.
Med tiden lär han sig om livet, människorna och kärleken, och så överlever han familjen han arbetar hos.

Det är en kreativ och enastående film som dock har en konstig story, som både är förutsägbar och överskattande. Ibland blir det inte en dugg intressant, ibland något bra och ibland underhållande. Kombinationen med alla dessa blir då inte så bra - och det leder till att filmen blir en okej underhållning. Det är också inte Robin Williams bästa rolltolkning - han har gjort bättre ifrån sig i andra filmer.

Men det som är bra med filmen, är att det berättar om vad roboten tänker och varför han tänker så. Tyvärr fokuseras det för mycket på roboten själv - man vill ju kunna "se" vad andra tycker om robotens tankar och önskningar.
Med överskattande menar jag att filmen ger sken av att ha en otrolig bra historia i början, men då visar det sig att det egentligen inte håller måttet. Och slutet är något av en besvikelse.

Annars tycker jag att det finns bra stunder i filmen, speciellt i mitten av filmen, som jag tycker är den positiva med filmen.

Filmen är inte en perfekt underhållning - men en hyfsat drama. Och så är det "science fiktiva" i historien något överdrivet, och det leder till att det blir ointressant.

Rollywood 1 har röstat
cineasten89 3 har röstat