Recension av 2046

Ã…r: 2004
9/2 2006
Recenserad av Peter_17
W
ong Kar-wai är ett namn som har dykt upp bland filmkretsar mer och mer på den senaste tiden. Efter att 1997 ha blivit utsedd till bästa regissör på Cannesfestivalen, och då blev den förste kinesen någonsin som vunnit detta pris, så har han mer och mer skapat sig ett stort internationellt namn. I år har han dessutom blivit utsedd till jurypresident för Cannesfestivalen 2006, vilket verkligen kan påvisa hur stor roll han spelar i dagens filmkretsar.
2046 tog fyra år att spela in. Den blev försenad, inte bara av att Wong Kar-wai själv inte riktigt kunde sluta arbeta på filmen (efter filmens premiär på Cannesfestivalen 2004 så drog Wong Kar-wai tillbaka den för att kunna arbeta på den i flera månader till innan den slutligen var klar för att kunna visas på bio), utan också på grund av flera utomstående faktorer. Till exempel så var inspelningarna tvungna att läggas ner under en period i Mars 2003 på grund av den härjande SARS-epidemin.
Den långa produktionen av filmen ledde bland annat till vissa spekulationer om att 2046 var en referens till när filmen slutligen skulle bli klar, vilket då inte var fallet…

2046 är ett stillsamt relationsdrama som utspelar sig i 60-talets Hong Kong. Huvudpersonen Chow Mo-wan (Tony Leung) har precis flyttat till Hong Kong och bosätter sig på ett hotell. Filmen berättar om Chow Mo-wans liv och om hans relationer under årens lopp. Talet 2046 genomsyrar filmen, det är numret på ett hotellrum i hans förflutna och samtidigt på hotellrummet intill hans, som han kan se in i genom ett hål i väggen. Han skriver också en berättelse om 2046 – en plats där ingenting förändras och som folk åker till för att uppleva förlorade minnen. Ingen i berättelsen vet säkert, då ingen som åkt dit återvänt.
Det hela är en science fiction-berättelse, men för Chow är det en återspegling av hans egen önskan att vilja återgå till det förflutna. 2046 representerar hans egen kontakt med sina minnen, och hur mycket han skulle vilja återuppleva dem men samtidigt komma ifrån dem.

Wong Kar-wai har i 2046 bundit ihop åtminstone två av sina tidigare verk (In the Mood for Love och Days of Being Wild) och summerat det hela i en otroligt talande och vacker film. Filmmusiken är mycket stämningsfull och bildar tillsammans med det underbara fotot och det lugna tempot en komplett känsla, en känsla av att det inte skulle kunna ha varit på något annat sätt. Perfektion skulle man kunna kalla det. Skådespelarinsatserna är utmärkta och känslorna som levs fram känns äkta.
Många har kritiserat berättartekniken i filmen likväl som tempot och sanning att säga så känns det inte som en film, utan många små. Jag kan förstå att vissa kan irritera sig på hur filmen på ett sätt avslutas och börjar på ny kula om och om igen, men själv är jag barnsligt förtjust i denna stilistiska egenhet. Livet är inte en fast historia inom traditionella ramar, utan är uppbyggt i olika perioder. Vad gäller tempot kan jag inte säga så mycket mer än att om man inte kan vara tålmodig nog att följa filmen i lite över två timmar så kan man åtminstone ägna sig åt att njuta åt de underbart vackra scenerna.

Kort sagt: jag älskar 2046. Det enda som jag anser vara direkt negativt i filmen är en ganska övertydlig och störande produktplacering som kommer fram i en del av filmen.

Med några ord från Wong Kar-wai själv så avslutar jag härmed min recension av en av mina absoluta favoritfilmer:
”Alla människor har ett behov av en plats att gömma och lagra speciella minnen, tankar, impulser, hopp och drömmar. Dessa utgör den del av våra liv som vi inte kan påverka eller agera utifrån, men samtidigt är vi rädda för att göra oss av med dem. För vissa människor handlar det om fysiska platser och för andra om ett själsligt rum och för ett fåtal varken eller. 2046 är ett projekt som började för länge sedan. Det har varit en lång och händelserik resa. Precis som minnen är det svårt att lämna detta projekt bakom sig.”

Peter_17 11 har röstat
Greenleaf 10 har röstat