Recension av Amelie från Montmartre

Ã…r: 2001
6/6 2002
Recenserad av Karatehunden
S
ervitrisen Amélie bor i Paris, där hon letar efter kärleken och meningen med livet. När hon får reda på att prinsessan Diana omkommit i en bilolycka, tappar hon en flaska i golvet. När hon letar efter den, hittar hon en ett skrin fyllt av barndomsminnen. Hon lämnar i hemlighet tillbaka skrinet till ägaren. Och när hon ser hur glad ägaren blir, bestämmer hon sig för att förbättra även sina grannars liv.

En sprudlande injektion av livskraft! Jeunet har med ett färgsprakande bildspråk och ett mångfasetterat persongalleri berättat historien om den introverta Amélie i ett furiöst tempo utan någon som helst aning om riktning. Färgerna anfaller tittarna i sin offensiva kontrast. Eleganta åkningar och finurliga detaljer vittnar även om en filmisk passion.

Filmen har ofta anklagats för att vara innehållslös, för glad. Det håller jag inte med om. Livet presenteras i dess fulla spektra fast ur den blyga lilla Amélies ögon. Filmen är full av speciella karaktärer som alla har sina problem. Jeunet målar upp en bild av att lycka går att uppnå. Att världen mår bättre av lite kärlek. Vive la France!

howlin 36 har röstat
eandersson 29 har röstat