Recension av 21 gram

Ã…r: 2003
16/8 2004
Recenserad av billybob
E
n berättartekniskt bruten historia om en hjärtsjuk mattelärare, en religiös f.d. kåkfarare och en instabil småbarnsmamma, vars liv flätas samman i samband med en bilolycka.

21 Grams är en djupt berörande och insiktsfull skildring om framförallt förlåtelsens och försoningens mekanismer. 21 Grams är också en film som handlar om döden, livet, hat och kärlek, allt det där som verkligen betyder någonting. Jag tillhörde dem som inte var våldsamt imponerande av Alejandro Gonzalez Iñarritus förra film, Amores Perros - Älskade Hundar.
Jag gillade den men det kändes som om filmen blev onödigt lång. Det tog för lång tid att berätta det lilla som i själva verket berättades, vilket blev lidande för helhetsintrycket.

I 21 Grams finns det däremot inga sådana skavanker. Till en börjar ter sig det icke-linjära berättandet som något förvirrande och störande, men allt eftersom man omsluts av filmens djup och tyngd upplevde jag att berättartekniken gör att det tragiska som skildras blir ännu mer konkret och gripande.

Skildringen av den bokstavstroände f.d. förbrytaren (Del Toro) är väldigt bra och mångbottnad, liksom den kraftfulla mixen av sorg och lycka. Det som blir till förödande sorg och saknad för Naomi Watts karaktär resulterar i stor glädje för en matematiker som behöver en hjärttransplantation (Sean Penn). Här skall väl inte avslöjas för mycket, men det är otroligt skickligt framställt. Jag måste också säga att jag uppskattar Iñarritu´s skönt personliga kameravinklingar som gärna tränger sig nära inpå händelserna och karaktärerna. Kameran låter oss inte bara se utan nästan befinna oss i scenerna. Det skapar en stark närvaro. Filmens musik är mycket väl vald, stämningsfull och ofta väldigt sorgset vacker. När det gäller skådespeleriet är det verkligen absolut mästerlig klass, Penn, Watts och Del Toro agerar alla på höjden av sin förmåga, ett antal birollsskådespelare är också mycket bra.
Penn, Watts och Del Toro är värda varsin Oscar allihopa.

21 Grams är en befriande ärlig och klarsynt film, svårt berörande, ibland var det verkligt jobbigt att hålla emot tårarna. Somliga kanske kommer tycka att 21 Grams är pretentiös och överdrivet religiös i sina metaforer, men inte jag.

Det är sällan man ser så hög klass på allt i en film - manus, foto, musik, skådespeleri.
Ett otvivelaktigt mästerverk.
Se nu!