Recension av 21

År: 2008
11/4 2008
Recenserad av Melvin Udall
B
en Campbell (Jim Sturgess) är snart klar på MIT i Boston och har för avsikt att läsa till läkare. Det kostar dock inte lite pengar, närmare bestämt står 300 000 dollar mellan honom och hans framtida studier. Samtidigt blir han erbjuden av sin lärare Mickey Rosa (Kevin Spacey) att ingå i ett team av mattegenier som på helgerna åker till Las Vegas och tjänar stora pengar på att räkna kort. Eftersom Ben är en hyvens kille går han med på erbjudandet, men vidhåller att han ska dra sig ur så fort han har pengar till studierna. Men mycket snart tappar han kontakten med sina nördiga vänner, förälskar sig i kollegan Jill (Kate Bosworth) och jagas av nitiske säkerhetsvakten Cole (Laurence Fishburne). Ja, hur ska detta gå?

Filmen inleds med en maffig åkning vars utförande jag fortfarande funderar kring, och filmen trappar inte ner på den visuella energin. Kameran glider under och förbi marker och kort på spelborden, och panorerar också över Las Vegas färgsprakande vimmel och Bostons grådaskiga vinter. Det är snabba klipp och snitsiga övergångar á la David Fincher och Guy Ritchie. Rent visuellt har filmen definitivt sina sidor. Synd bara att resten av filmen utvecklar sig som den gör.

21 (uppfriskande kort titel förvisso) bygger enligt annonserna på en sann historia om hur ett gäng enormt begåvade matematikstudenter räknade kort i Las Vegas och gjorde storkovan. Hur mycket som återstår av ”den sanna historien” är dock oklart då filmmakarna i pressmaterialet låter veta att man gjort vissa förändringar för att storyn ska funka som film. Med den logiken är det inte så konstigt att storyn och karaktärerna känns ungefär lika uppfriskande som varm avslagen öl med en två dagar gammal burgare som tilltugg. Det känns verkligen att det mesta, från Spaceys inledande föreläsning till den krystade kärlekshistorien och den fåniga slutscenen, är pålagt enligt gamla Hollywoodmallar. Dessutom hamrar en vidrig technoslinga över alltihopa så fort det börjar dra ihop sig till storvinst eller jakt. Nu efterfrågar jag inte total originalitet här men, för guds skull, lite själ kan väl få önska?

21 är på sin höjd en godkänd bakisfilm, men då krävs det att man festat rejält kvällen innan så att man inte orkar bry sig om den provocerande förutsägbara handlingen och dess icke-existerande spänning. Kolla hellre in Ocean’s 11 igen om ni vill se Las Vegas på film.

Melvin Udall 16 har röstat

av Melvin Udall