Recension av Berätta inte för någon

Regissör: Guillaume Canet
År: 2006
19/6 2007
Recenserad av elinaw
B
ästsäljande deckare som blir filmer, det känns kanske inte som filmvärldens fräschaste företeelse. Men Guillaume Canets filmatisering av den kritikerrosade författaren Harlan Cobets ”Berätta inte för någon” har rönt stora framgångar hos både publik och kritiker sedan den hade premiär i Frankrike hösten 2006. Och visst är den något helt annat än det vi svenskar associerar till när vi hör orden ”thriller” och ”bokfilmatisering” i samma andetag. Inga trötta, tjocka poliser så långt ögat kan nå. Inga alkoholproblem. Inga problematiska, men ömsinta far-dotter-relationer som får agera obligatoriskt emotionellt dramainslag.

Alexandre Beck är en ganska alldaglig och populär barnläkare. Men hans liv har gått på tomgång sedan hans fru Margot mördades brutalt för åtta år sedan. Oförmögen att förstå och acceptera omständigheterna kring hennes död lever han ett liv utan att leva. Absorberad av smärta rör han sig överhuvudtaget inte framåt – inte förrän han plötsligt får ett mail med en mystisk länk till en övervakningskamera som sätter igång på angiven tid. Den suddiga bilden på skärmen levererar en helt ofattbar hälsning från någon Alexandre känner igen ack så väl. Har hans hustru återuppstått från de döda?

Men Alex hinner inte mer än tänka tanken förrän han står som huvudmisstänkt för tre mord, efter att polisen kommit över två nya kroppar och ett blodigt slagträ i närheten av platsen där Margot hittades. Plötsligt är det redan lösta mordfallet öppnat igen, och både Alex och polisen tvingas ifrågasätta vad det egentligen var som hände den där natten för åtta år sedan.

Samtidigt som Alex tvingas fly från vad som verkar vara en djävulsk komplott kan han inte släppa tanken på att kvinnan som en gång var – och fortfarande är – meningen med hans liv, verkar försöka kontakta honom. Må så vara att det är en del av komplotten - Alexandre blir ändå besatt av tanken på att få klarhet. Och medan han flyr från lagens långa arm som sätter käppar i hjulet i hans jakt på sanningen, nystas de märkliga omständigheterna kring Margots död upp.

”Berätta inte för någon” är unik i sin genre då den gör vad varje deckare borde göra. Den är en spännande, oförutsägbar thriller med en dramatisk grund som inte på något vis känns krystad. Snarare är det känslan och nerven, Alex smärta och hans relation till sin fru och sina närstående, som driver filmen och skapar intresse för det intrikata nätverk av ledtrådar som aldrig avslöjar mer än nödvändigt för tittaren. Tempoväxlingarna och de tvära kasten gör att man aldrig tappar intresset, hur snårig historien än blir. Fotot är dessutom stundvis enastående.

Desto mer besviken blir jag därför när den sista kvarten förvandlas till en kackig lågbudget-tv-produktion. Efter att ha serverats motstridiga ledtrådar som jag själv fått försöka pussla ihop till en helhet under nästan två timmars tid, levereras plötsligt upplösningen genom det (plågsamt) klassiska låtenpersonberättahurdetegentligenliggertill-slutet. Inget fel på historien i sig. Men vad tror Canet om sin publik? Att vi inte orkar tänka mer? Att kvoten för att dra egna slutsatser är fylld efter 110 minuter?

Besviken konstaterar jag att den sofistikerade lösningen faller helt platt när den serveras som den gör och just när jag trodde att en film inte kunde göra mig mer besviken…. ja, då är det dags för slutscenen. Jag måste både blinka och skaka på huvudet för att försäkra mig om att det inte var ett klipp från tv-serien Sunset Beach som infogats.

Det bestående intrycket av ”Berätta inte för någon”?
"Åh vad synd...".

elinaw 10 har röstat