Recension av Det amerikanska imperiets fall

Regissör: Denys Arcand
År: 1986
30/8 2006
Recenserad av Laszlo Kovacs
D
en här filmen handlar om sexsnack. Det är en så kallad "fransk pratfilm" fast från Kanada. Förutsättningarna är att fyra män åkt ut till ett fritidshus för att laga till något gott åt sig själva och åt fyra kvinnor som kopplar av på ett gym innan alla ska sammanstråla.

Dialogerna i fritidshuset och på gymmet går växelvis även om mitt intryck är att de fyra männen presenteras lite utförligare. Det är fyra universitetslärare, tre i 40-årsåldern och en mycket yngre kille, Alain, som verkar vara ungefär 20 år. Claude är homosexuell och står för huvuddelen av matlagningen när han inte springer på toan och kissar blod med en bekymrad min. De andra två, Rémy och Pierre, är två riktiga lustigkurrar. De skryter vitt och brett om sina sexhistorier. I synnerhet Rémy som är gift med en av kvinnorna på gymmet skojar och skrattar om sina älskarinnor och sina dråpliga erfarenheter av könssjukdomar. Detaljerat och lite småäckligt blir det...

Kvinnorna på gymmet blir däremot aldrig vulgära. Regissören Denys Arcand är mer angelägen om att visa upp kvinnor i medelåldern som någon sorts värdiga sexobjekt. De är inte placerade på ett gym av en tillfällighet om man säger så. Deras dialoger blir mest små oskyldiga skämt om storlekens betydelse. Rémys fru Louise berättar också om ett "swingersparty" som hon och Rémy deltagit i. "Han hade roligare än vad jag hade..." blir slutsatsen.

Det är svårt att ge den här filmen rättvisa genom att beskriva handlingen. Jag blir mest imponerad av Arcands förmåga att skapa en vardaglig situation med mycket skoj och skratt som sedan mynnar ut i allvar. Filmens sista halva, när kvinnorna anlänt till männen, är väldigt imponerande. En rolig detalj är att nästan hela skådespelarensemblen återkom i Arcands mästerverk "De barbariska invasionerna" från år 2003 (17 år senare) och dessutom i liknande roller sinsemellan.

Jag rekommenderar båda filmerna och jag rekommenderar dessutom hans suveräna "Jesus från Montreal" som har en intelligenshalt som är svår att överträffa. Själv måste jag leta upp "Kärlek och mänskliga rester" från 1993. Den ser jag fram emot. Denys Arcand, je vous salute!

weng-weng 3 har röstat
Laszlo Kovacs 3 har röstat