Recension av JLG/JLG

År: 1995
26/1 2007
Recenserad av Laszlo Kovacs
D
et här är en både bokstavligt och bildligt talat obskyr lågbudgetfilm från 1995. Den handlar i huvudsak om en 65-årig farbror som dels vårdar sina minnen och dels plitar ner små anteckningar, för det mesta är det citat av filosofiska och litterära legender som till exempel Heidegger och Balzac. Citaten kan verka seriösa vid första anblicken, där står "sein und zeit", vilket är den tyska originaltiteln på Heideggers kändaste verk "Varat och tiden". I det här sammanhanget blir det en ordvits, "sein" är det franska ordet för bröst och kameran zoomar in en vacker gammal tavla på en ung kvinna som visar brösten.

Jean-Luc Godard, "The bad boy of nouvelle vauge", fortsätter att sätta sig på tvären. Det går ju för sig eftersom han är ett etablerat namn i den "smala" europeiska filmindustrin. Den här filmen utspelar sig nästan uteslutande i hans dåligt upplysta lägenhet i Schweiz. Teven står på hela tiden men JLG själv tittar inte. Han ligger i sängen och läser i mörkret och han klottrar ner en förklaring till konflikten mellan tyskar, israeler och araber genom en skiss av stereofenomenet. Jag varken förstår eller bryr mig men känner igen mönstret från Strindbergs sena böcker. En självupptagen gubbe som har ett underhållningsvärde för de som vill lära känna honom och det vill jag faktiskt.

Tjejerna då? Från och med Godards 80-talsfilm "Förnamn Carmen" så förstod ju alla hans fans att han är gubbsjukan personifierad och 10 år senare är han samma gamla skitstövel. Först skymtar vi hans unga städerska som förgäves försöker kommunicera med sin arbetsgivare. Hon ligger på golvet bredvid en av hans otaliga bokhyllor och bökar med någon sorts mattskötsel. Då undrar jag lite förstrött om hon inte ska damma hans älskade böcker, längre än så kan mina freudianska spekulationer inte sträcka sig i den gubbiga nödtorften som skildras här. Brigitte dammar inga böcker idag hon bara rättar honom när han kallar henne Arienne och lämnar honom åt ensamheten.

För att inte begå några spoilers i denna actionladdade film ska jag bara nämna en scen till och den ingår naturligtvis i "tjejtemat". Plöstsligt flimrar hans gamla 60-talsfilm "La Chinoise" upp i rummet och samtidigt dundrar en grupp mystiska främlingar in i hans dunkla bostad och de börjar ifrågasätta hans åsikter om USA:s inblandning i Vietnam. Vad är detta? Jo. gubben dagdrömmer naturligtvis! Bland dessa mystiska figurer ingår en tjej i avklippta jeans som visar halva skinkorna och HON dammar hans bokhyllor och som hon DAMMAR... Den stora dammvippan far omkring som en hysterisk tjädertupp... Godards reaktion blir att kladda tjejen i baken lite nonchalant och småirriterat. Komma här och störa...!!!

Nu ska jag inte fortsätta med denna förbehållsösa hyllning av JLG/JLG mer (Ni förstod väl att det var en hyllning?)... Jag kan väl bara antyda att gubbstackarn faktiskt lämnar lägenheten till slut, både andligen och kroppsligen. Vi ses!

Laszlo Kovacs 3 har röstat

av Laszlo Kovacs