Betyg idag: 1 078 Besökare idag: 4 329

År: 2007
7/3 2008
Recenserad av Laszlo Kovacs
B
röderna Coen har i alla sina filmer framgångsrikt beskrivit meningslösa projekt. "Barton Fink" från 1991 har hittills varit mest intressant om hur stackars Barton som hyllad broadwayförfattare ska göra karriär i Hollywood. Den filmen har faktiskt äntligen överträffats.

I "No Country for Old Men" är det den förtidspensionerade svetsaren Llewelyn (Josh Brolin) som planlöst försöker jaga hjort i Texas ödemarker. Med upphöjt lugn hittar han det blodiga resultatet av en misslyckad gangsteruppgörelse i de vindpinade trakterna. "Agua" väser en stackars överlevande till den uttråkade Brolin, "Jag har inget jäkla vatten" blir det brutala genmälet.

Nåväl, vår tragiske antihjälte nosar runt och slår i guldådern. En av de stackars skurkarna har lyckats släpa sig en bit från platsen till skuggan av ett träd innan döden inträffat. Llewelyn öppnar hans väska som innehåller två miljoner dollar. Han tar hem väskan, muttrar några trötta kommentarer åt sin frågvisa hustru och går och lägger sig. Då inträffar det vackra som gör Llewelyn till en intressant människa. Han kan inte somna utan svär till och går upp ur sängen för att fylla på en vattendunk. "Agua"...

Naturligtvis blir det Llewelyns samvetshandling som blir hans olycka. Den stackars törstige mannen har dött men livs levande skurkar finns nu på plats och Llewelyn är en jagad man. Jägaren heter Chigurh och gestaltas mästerligt av den spanske skådespelaren Javier Bardem. Han skyr inga medel för att nosa rätt på sitt villebråd, istället verkar han njuta av att mörda de mer eller mindre villiga uppgiftslämnare som kommer i hans väg. Brolins och Bardems rollfigurer kan uppfattas som två sidor av samma mynt. Vid ett par tillfällen hamnar de i liknande situationer och möts med samma förundran av omgivningen. Det som skiljer dem åt är Chigurhs sjukliga beteende.

Den som ska försöka skipa rättvisa i denna våldsamma historia är den gamle sheriffen, Tommy Lee Jones är som gjuten i den rollen. Hans nedtonade agerande är i total symbios med det karga landskap, där han liksom hans far och farfar försökt förstå och förhindra de vansinnesdåd som verkar eskalera för varje generation. Den gamle actionräven Tommy Lee Jones får äntligen träda fram i ljuset av ett mästerverk.

På Oscarsgalan tackade Bröderna Coen en vän som tipsat dem om Cormac McCarthys roman. Det är tydligen första gången de filmar en bok (förutom Homeros då förstås...) och det är kanske därför de skapat sitt största verk. Deras tidigare filmer har tryfferats med en bisarr humor som ibland kommit i vägen för handlingen. Först nu har de skapat en stor tragedi. Missa den inte!

hampushoney 39 har röstat
Laszlo Kovacs 43 har röstat