Betyg idag: 1 062 Besökare idag: 4 337

År: 1959
29/12 2007
Recenserad av Laszlo Kovacs
H
oward Hawks gjorde "Rio Bravo" som en replik på Fred Zinnemanns "High Noon" som Hawks tyckte var för pessimistisk eftersom hjälten, spelad av Gary Cooper, är helt utlämnad åt de banditer som är på väg för att döda honom. Sheriffen Cooper är helt ensam och ingen vill ställa upp som vicesheriff trots hans enträgna böner under hela filmens gång.

Hawks låter därför sin sheriff, spelad av John Wayne, vara omgiven av kompisar som vill hjälpa honom mot skurkledaren som tänker befria sin bror ur Waynes häkte. Alla vill hjälpa Wayne, från stenhårda dynamithandlare med hjärtat på rätta stället till en liten lustig mexikan som driver stans saloon. Däremellan har Wayne naturligtvis sina trogna vicesheriffer, dels den extremt mordiske (och dessutom komiske) gamlingen som vaktar häktet och sedan en alkoholiserad prickskytt som naturligtvis nyktrar till när det hettar till. Som om inte det var nog så ställer även dynamithandlarens egen prickskytt upp för Wayne när hans förra chef blir skjuten i ryggen av banditgänget.

Där har vi alltså scenariot. Wayne har så mycket polare så att han kunde lägga sig på soffan och läsa en god bok eller ännu bättre, umgås med den nyanlända före detta prostituerade 22-åriga Angie Dickinson som blir kär i Wayne när han felaktigt har anklagat henne för falskspel. Detta är också en replik åt "High Noon" där Gary Coopers flickvän Grace Kelly inte alls uppskattar att han tänker fejsa skurkarna utan tycker att han ska dra och skita i sitt uppdrag som sheriff. Angie Dickinson däremot ställer upp helhjärtat för den gamle hjälten och rakar och badar hans polare för att han ska nyktra till.

Vilken idyll! Behöver jag tillägga att "High Noon" blev en enorm succé världen över eftersom den fångade anonymiteten i 50-talets kalla krig då det plötsligt blev svårt att hitta hjälp hos sina grannar. "Rio Bravo" fick däremot ingen större uppmärksamhet förrän på 70-talet då actionregissörer upptäckte den och återanvände temat med belägrade häkten. Däremot skippade de alla godmodiga sidekicks, den rollen dog ut med "Rio Bravo".

Laszlo Kovacs 11 har röstat

av Laszlo Kovacs