Recension av Stolthet och fördom

År: 2005
19/3 2006
Recenserad av Laszlo Kovacs
S
könheten ska ligga i betraktarens öga men varför ta några risker verkar det brittiska filmbolaget "Working Title" ha resonerat när de bestämt sig för att mjölka gamla pålitliga Jane Austen igen. Regissören Joe Wright är dessutom intelligent och undviker "Hollywood-looken" när han använder en rustik kornig bild som lyckas få de efterlängtade balerna på de engelska godsen att faktiskt se levande ut.

Stolthet och fördom handlar om balerna. På dem ska familjen Bennets fem döttrar visas upp för att locka till sig någorlunda förmögna friare. De två äldsta döttrarna Lizzie och Jane är naturligtvis viktigast att få bortgifta. Det borde inte bli särskilt svårt kan vi i publiken tycka eftersom de spelas av filmstjärnan Keira Knightley som blev oscarsnominerad för den här rollen och Rosamund Pike som jag kände igen från "Die another Day" där hon spelade den elaka bondbruden "Miranda Frost". Den rådjursvackra Knightley sticker nästan av från det rustika konceptet med sitt perfekta utseende men "Working Title" ville säkert ha en garanterad kassako i henne.

Apropå kossor så är den lantliga charmen nästan total i 2005 års upplaga av "Stolthet och fördom". Hönsen fladdrar omkring och är synnerligen filmiska tillsammans med den långhorniga boskapen och inte minst Brenda Blethyn som jag inte kan låta bli att foga in i just det sammanhanget. Det må vara lågt av mig men Blethyn är nästan typecastad som en del av lagårdsinventariet. Annars spelar hon naturligtvis fru Bennet, gubben Bennet spelas av en oförarglig Donald Sutherland.

Mr Darcy då? "Working Title" ligger ju även bakom Jane Austen-parodierna om "Bridget Jones" där den skicklige Colin Firth fått föra över den 200-årige motvillige charmören Darcy till nutid. Han spelade dessutom mr Darcy i TV-serien "Stolthet och fördom" från 1995. Frågan är då vem som har fått den svåra uppgiften att uppdatera den rike svårmodige mr Darcy? Han heter Matthew Macfadyen och svårmodig är väl bara förnamnet. Han ser så svårt plågad ut i varenda bildruta att man undrar när sammanbrottet ska komma. I hans fall tycker jag typecastingen har gått lite för långt men det här är hård "bisnis". Näsdukarna SKA fram på slutet!

Nu är det dags att medge att jag inte gillar den här filmen. Visst, den är så otroligt vacker och stillsam att man ibland är frestad att ropa "Stopp! Stanna! Släpp in mig! Jag vill också strosa omkring i de där vackra scenerierna..." Keira Knightley ska vi bara inte tala om. När hon smyger omkring i mr Darcys slottsliknade domäner smälter hon in i arkitekturen och blir en del av dekoren. Oscarsnomineringen måste ha motiverats med: "Hon är ju SÅ snygg"!

Hönsen och kossorna är behållningen i den här filmen. Vill du istället se en riktigt bra Jane Austen-filmatisering föreslår jag Ang Lees "Förnuft och känsla" från 1995.

jevlageek 12 har röstat
Laszlo Kovacs 19 har röstat